توانایی تولید صدا در مارمولک ها

آیا مارمولک ها حیوانات ساکتی هستند؟

مارمولک ها به واسطه ویژگی های مختلف و خاصی که دارند، جانورانی شناخته شده هستند اما کسی درباره اینکه آیا مارمولک ها می توانند از طریق تولید صدا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند یا خیر، چیزی نمی داند.

تعداد بسیار کمی از 5000 گونه شناخته شده مارمولک، قادر به تولید صدا با دهان خود هستند. این به این معنا است که شنیدن صدای مارمولک ها، اتفاق نادری است.

از میان انواع مارمولک های رایج، گکوها پر سر و صداترین گونه هستند و با انواع صداهای مختلفی که شبیه به جیک جیک، جیرجیر یا کلیک کردن به نظر می رسد، با هم ارتباط برقرار می کنند. صدای جیرجیر مانند، بیشتر در مواقع تعریف قلمرو و همچنین در زمان جفت گیری از گکوها به گوش می رسد.

سایر صداهای ایجاد شده توسط مارمولک ها

صدای شبیه به هیس کردن، یکی دیگر از انواع صداهایی است که مارمولک ها از خود ایجاد می کنند. بیشتر گونه های مارمولک قادر به تولید این نوع صدا هستند و از این صدا برای فهماندن ناراحتی و ترس به یکدیگر، استفاده می کنند. خزندگان معمولاً پس از ایجاد صدای هیس، دندان های خود را به نشانه تهدید، به نمایش می گذارند. گونه های دیگر خزندگان می توانند به عنوان نوعی مکانیسم دفاعی، صداهای جیغ مانند یا صدای زوزه تولید کنند.

چرا مارمولک های گکو صدا تولید می کنند؟

همانطور که گفتیم گکوها از جمله پر سر و صداترین انواع گونه های مارمولک ها هستند. این نکته ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال را پیش بیاورد که دلیل تولید این همه صداهای عجیب و غریب توسط گکوها چه می تواند باشد. در صورتی که می خواهید پاسخ این سوال را بدانید توصیه می کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

یکی از دلایل تولید صداهای عجیب توسط این گونه از مارمولک ها، مشخص کردن قلمرو یا جلب توجه جنس ماده می باشد. مارمولک های خانگی یا همان گکوها، عمدتا به عنوان نوعی آفت خانگی محسوب می شوند. این خزندگان برای زنده ماندن، به خوردن حشرات متکی هستند. مارمولک های خانگی در صورتی که احساس کنند یک مارمولک دیگر، قصد نفوذ به قلمروشان را دارد، با تولید سروصدا او را از قلمرو خود دور می کنند.

گکوها یکی از پر سروصداترین گونه های مارمولک هستند

دفع سایر مارمولک ها از قلمرو چه فایده ای برای مارمولک ها دارد؟

مارمولک های خانگی که معمولاً در سراسر جهان به عنوان آفات خانه ها شناخته می شوند،  از حشرات موجود در خانه تغذیه می کنند. هر مارمولک خانگی، برای تأمین مواد غذایی مورد نیاز خود، در طول روز حدود 12 حشره می خورد؛ یعنی یک مارمولک برای زنده ماندن باید بیش از 4300 حشره در خانه بیابد و آن ها را بخورد. با کمی عمیق تر شدن در این قضیه و توجه به این نکته که به ندرت پیش می آید که مارمولک های خانگی به تنهایی زندگی کنند، در می یابیم که این خزندگان برای زنده ماندن به منابع بی پایانی از حشرات نیاز دارند؛ که البته می تواند یکی از مزایای وجود مارمولک در خانه ها باشد. در چنین شرایطی حضور یک مارمولک دیگر در قلمرو آن ها، به معنی تقسیم شدن منابع غذایی و رقابتی سخت تر بر سر دست یافتن به منابع بیشتر می باشد. با دانستن تمامی این موارد، درک اینکه چرا مارمولک ها تا این حد از ورود افراد جدید به محل زندگی شان ناراحت می شوند، بسیار ساده تر خواهد بود.

در واقع سر و صدایی که گکوها ایجاد می کنند به این معناست که، به دیگر مارمولک های خانگی هشدار می دهند تا از قلمرو و مهمتر از آن، از منابع غذای شان دور شوند.  

انواع صداهای مارمولک ها و مفهوم هر یک از آن ها

برخی از انواع صداهای تولید شده توسط مارمولک های خانگی عبارتند از:

  1. صدایی شبیه به پارس کردن سگ
  2. صدایی مشابه جیرجیر موش
  3. صدایی شبیه به صداهای وژ وژ حاصل از حشرات
  4. صدایی مشابه کلیک کردن

تحقیقاتی که توسط جانورشناسان بر روی مفهوم هر یک از این صداها انجام شده نشان می دهد که صدای شبیه به پارس کردن سگ، یک مکانیزم دفاعی است و اغلب برای جلوگیری از نفوذ سایر مارمولک ها به قلمرو، ایجاد می شود. صدایی مشابه جیرجیر موش، صدای دیگری است که مارمولک ها از خود تولید می کنند.

جلب توجه مارمولک های ماده با تولید صداهایی خاص

مطالعات انجام شده حاکی از آن است که این صدا بیشتر در هنگام نبرد مارمولک ها با یکدیگر، از آن ها شنیده می شود. صدای مشابه کلیک کردن نیز در فصل جفتگیری توسط مارمولک های نر ایجاد می شود تا از این طریق توجه مارمولک های ماده را به خود جلب کنند.

آیا مارمولک ها می توانند صداهای مختلف را بشنوند؟

اکنون نوبت آن رسیده که قوه شنوایی مارمولک ها را مورد بررسی قرار دهیم؛ زیرا پس از اینکه تا این حد در رابطه با صدای مارمولک ها صحبت کردیم، ممکن است این سوال پیش آمده باشد که آیا مارمولک ها می توانند صداهایی به جز صدای یکدیگر را نیز تشخیص دهند؟

پاسخ ما به این سوال، بله است. مارمولک ها می توانند صداها را بشنوند، اما حس شنوایی آن ها با حسی که ما از شنیدن داریم، بسیار متفاوت و همچنین ضعیف تر است. ساختار گوش خارجی مارمولک ها بسیار متفاوت از چیزی است که در اکثر حیوانات به عنوان گوش شناخته می شود. در واقع آن ها به جای گوش، دو سوراخ شنوایی دارند که در طرفین سر و بر روی پوستشان به چشم می خورد. پس از اینکه صداها از این دو سوراخ عبور کرد به پرده گوش که دقیقاً در زیر سطح پوست مارمولک قرار گرفته برخورد می کند. در نتیجه برخورد صدا با پرده گوش، پیام حسی تولید شده و به مغز مارمولک انتقال می یابد و از این طریق، مارمولک ها صداهای پیرامون را درک می کنند. اگرچه قدرت شنوایی مارمولک ها چندان زیاد نیست، اما باید گفت این جانوران از سایر گونه های خزندگان از جمله مارها، شنوایی قوی تری دارند.

برای از بین سریع و بی دردسر انواع گونه های مارمولک در خانه ها، باغ ها، ویلاها و خلاصه در هر جایی که حضور مارمولک ها باعث مزاحمت و ناراحتی می شود؛ سم کشنده بی نظیر مارمولک لیزاردکیلر، اولین و بهترین انتخاب برای شماست.

 

 

فروش سم برای کشتن مارمولک

نحوه خرید سم مارمولک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید