مارمولک های حیاط

مارمولک ها در حیاط به گیاهان نیز جذب می شوند؟

یکی از دلایل جذب و یا وجود مارمولک ها در حیاط گیاهان هستند. اگر گیاهان در باغچه باشند و نه در گلدان احتمال جذب مارمولک ها حتی بیشتر هم می شود. چگونه حیاط خانه را در مقابل این خزندگان ایمن نماییم؟

مارمولک ها جذب گیاهان و بوته ها می شوند؟

مارمولکها علاوه بر حشرات و جوندگان، جذب برخی از گیاهان موجود در حیاط خانه شما نیز می شوند، چرا که این گیاهان هم به عنوان سرپناه و هم تامین کننده غذا برای مارمولک ها عمل می کنند.

همه مارمولک ها برای تغذیه از گیاهان جذب آنها نمی شوند، بلکه بسیاری از مارمولک‌های کوچک مایلند حشراتی را بخورند که گیاهان خاصی را به عنوان ماوا انتخاب می کنند. علاوه بر این مارمولک های کوچک اغلب از گیاهان به عنوان پوششی برای پنهان شدن از دست شکارچیانی مانند پرندگان و گربه ها استفاده می کنند.

کدام گونه های مارمولک بیشتر جذب گیاهان می شوند؟

بیشتر مارمولک ها از حشرات و جوندگان تغذیه می کنند با این وجود درصد کمی از آنها گیاهخواری را ترجیح می دهند و از گیاهان باغ و حیاط خانه شما تغذیه می کنند. در این زمینه می توان ایگوانای سبز را نام برد که یکی از مشهورترین نمونه های مارمولکِ گیاهخوار است.

ایگوانای سبز مارمولکی گیاهخوار است

ایگوانا، مارمولک گیاهخوار

ایگواناهای سبز در اصل بومی آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی و بخش‌هایی از منطقه کارائیب هستند. اما مانند برخی از حیوانات خانگی با انتقال و رها شدن در طبیعت توانسته اند مناطق جدیدی را تصاحب کنند.

بر اساس مقاله ای که در مجله Iguana منتشر شده است، ایگواناهای سبز در اوایل دهه 1960 توسط برخی افراددر طبیعت فلوریدا رها شدند. از آنجایی که ایگواناهای بالغ دشمنان شکارچی بومی زیادی ندارند و از طرفی می توانند 12 تا 15 سال عمر کنند به سرعت زاد و ولد نموده و به گونه مهاجم تبدیل شده اند.

همانطور که از نام آنها پیداست، ایگواناهای سبز دارای پوستی سبز هستند. شناسایی این مارمولک به دلیل وجود ردیفی از زوائد خار شکل (spikes) در امتداد پشت و نوارهای سیاه روی دم آن آسان است. علی رغم اینکه ایگوانای سبز معمولاً برای انسان خطرناک نیست اما می تواند باغچه و چمن حیاط شما را ویران کند.

ایگواناها عاشق خوردن میوه و انواع گیاهان بخصوص گیاهان گلدار هستند. در طبیعت این مارمولکها را می توان اغلب در حال خوردن مواد گیاهی از جمله موارد زیر دید.

  • گل رز
  • ارکیده
  • انبه
  • آووکادو
  • سبزیجات مختلف

البته ایگواناهای سبز جوان گاهی حلزون ها و سایر حشرات کوچک را به رژیم غذایی خود اضافه می کنند اما برای ایگواناهای بالغ تغذیه از پوشش گیاهی در اولویت قرار دارد.

ایگواناها بیشتر میوه و سبزیجات می خورند

اگر مارمولک ها جذب گیاهان حیاط ما شوند آنها را چگونه دفع کنیم؟

حذف همه گیاهان یا بوته ها از حیاط خانه غیرممکن است. در نتیجه برای جلوگیری از جذب مارمولک ها به باغ خود باید اقدامات دیگری را انجام دهید.

بهتر است ابتدا در مورد مشخصات زیستی مارمولکهای بومی و محلی خود تحقیق کرده و اطلاعات لازم را در مورد آنها جمع آوری نمایید. گونه های مختلفی از مارمولک ها در سراسر دنیا وجود دارند. بر اساس این اطلاعات شما می توانید بفهمید که گونه های محلی شما چه شرایطی را دوست دارند و از چه چیزهایی فراری هستند.

کتابهای راهنمای خزندگان و دوزیستان نیز پر از اطلاعات کاربردی است. این کتاب ها می توانند به شما کمک کنند مارمولک هایی که در حیاط خانه شما زندگی می کنند را شناسایی نمایید و احتمالا دلایل زیستی جذب شدن آنها را به خانه پیدا کنید.

پرسیدن از افراد مطلع و با سابقه محله نیز راه مناسب دیگری برای یادگیری در مورد مارمولکهای محلی و رفتار آنها است. این افراد بهتر از هر کس دیگری می توانند عوامل جذب و دفع مارمولک ها را برای شما شرح دهند.

رعایت کردن چه نکاتی در دفع مارمولک از باغچه اهمیت دارد؟

علاوه بر یادگیری بیشتر در مورد گونه های خاص، رعایت نکات کلی زیر می تواند به کاهش مشاهده مارمولک در داخل و اطراف خانه شما کمک کند.

در نزدیکی دیوارهای خانه پوشش گیاهی متراکم ایجاد نکنید. بخصوص از کاشت گیاهان آویز پرهیز کنید. این نوع گیاهان ورود مارمولک ها را به داخل خانه شما آسان می نمایند.

پوشش های گیاهی منسجم منجر به جذب مارمولک می شوند

همچنین پیچکها و دیگر انواع گیاهان رونده را از نرده ها و دیوارهای اطراف خانه جدا کنید. مارمولک ها می توانند در پناه این پیچک ها به دور از چشم شکارچیان از دیوار خانه شما بالا روند.

تا می توانید از پرورش گل های شهدزا و بوته های توت خودداری کنید. چرا که این گیاهان حشرات را جذب می کنند که آمدن مارمولک ها را در پی دارد. گلهای شهدزا حتی می توانند ایگواناهای سبز را جذب خود کنند.

از اسپری فلفل استفاده کنید. بدین ترتیب مانع خورده شدن گلها و گیاهان توسط مارمولکها شوید. اسپری های خانگی (مانند اسپری فلفل) یک راه طبیعی برای جلوگیری از نابود شدن گیاهان توسط مارمولک ها هستند. همچنین اسپری فلفل می تواند آفات ناخواسته مانند راب (slugs) را دفع کند.

 

 

فروش سم برای کشتن مارمولک

نحوه خرید سم مارمولک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید