1. آیا با کاشتن برخی گیاهان در حیاط می توان به دفع مارمولک از خانه کمک کرد؟

بله برخی گیاهان و درختان نظیر: نعناع یا نعناع فلفلی، سداب و اکالیپتوس می توانند در دفع مارمولک از خانه مؤثر واقع شوند.

2. مارمولک ها در خانه در کدام قسمت ها پنهان می شوند؟

مارمولک ها در طول روز فعالیت کمی دارند. مارمولک ها اغلب در خانه، در قسمت هایی مثل: پشت کابینت ها، پشت تابلوها، پشت تلویزیون، مکان هایی که مدت های طولانی دست نخورده باقی می مانند و دمای مطلوبی دارند، کمدها و مکان هایی از این قبیل پنهان می شوند.

3. آیا مارمولک ها دندان دارند؟

مارمولک ها، مارها و تمساح ها همگی دندان دارند. نوع و تعداد دندان ها به گونه آن ها بستگی دارد. دندان در مارمولک ها بیشتر وظیفه له کردن طعمه را بر عهده دارد و سپس مارمولک ها طعمه خود را یکجا قورت می دهند.

4. علائم مارمولک گزیدگی چیست؟

یک. خونریزی متوسط یا شدید

دو. احساس لرز، درد و سوزش

سه. تورم در محل گزیدگی که به تدریج بیشتر می شود

5. مارمولک ها تخمگذارند یا زنده زا؟

بیشتر مارمولک ها تخمگذارند، اما بعضی از آن ها زنده زا هستند. در گونه های تخم گذار، بسته به گونه مارمولک در هر بار تخمگذاری تا 20 عدد تخم می گذارند.

6. مارمولک ها معمولاً کجا زندگی می کنند؟

مارمولک های معمولی در طیف وسیعی از زیستگاه ها از جمله: چمنزار، جنگل ها، باتلاق ها، تپه های ماسه ای و حتی در میان زباله ها زندگی می کنند. بنابراین مارمولک ها توانایی زندگی در اکثر مناطق را خواهند داشت.

7. آیا وجود مارمولک در خانه خطرناک است؟

مارمولک ها به عنوان آفات خانگی شناخته می شوند. مارمولک های خانگی خطرناک نیستند اما در صورت تماس با مواد غذایی می توانند خطرناک باشند. همچنین مارمولک ها می توانند گاز بگیرند و از این نظر نیز می توانند مشکل آفرین باشند.

8. چه چیزی باعث جذب مارمولک به خانه می شود؟

مارمولک های خانگی بیشتر در شب فعالیت می کنند. آن ها به دنبال شکار حشراتی نظیر سوسک، جیرجیرک و عنکبوت از پناهگاه خود بیرون می آیند. وجود این حشرات در خانه یکی از دلایل اصلی جذب و ورود مارمولک ها به خانه است.

9. آیا لمس کردن مارمولک خطرناک است؟

در صورتی که نزدیک یک مارمولک باشید، مارمولک یا از شما فرار خواهد کرد یا برای دفاع از خود شما را گاز می گیرد. خطرات ناشی از مارمولک، به گونه آن بستگی دارد. برخی از مارمولک ها می توانند خطرناک باشند زیرا می توانند حامل بیماری سالمونلا باشند. در صورت لمس مارمولک حتما دست خود را بشوئید.

10. مارمولک ها بدون آب و غذا چقدر زنده می مانند؟

طبق مطالعات انجام شده مارمولک ها فقط دو هفته می توانند بدون آب و غذا زنده بمانند.

11. سمپاشی مارمولک را چگونه انجام دهیم؟

بهترین راه برای ریشه کن کردن قطعی مارمولک در خانه و حیاط استفاده از سموم تخصصی است. اطراف ساختمان را با دقت سمپاشی کنید. برای داخل خانه نیز بهتر است اول دلیل جذب مارمولک، یعنی حشرات را از بین ببرید. از اسپری های حشره کش برای این کار استفاده کنید. سپس مکان های مشکوک به وجود مارمولک در خانه را سمپاشی نمایید.

12. مارمولک ها چند سال عمر می کنند؟

طول عمر مارمولک های خانگی بسته به شرایط زندگی آن ها متغیر است. آن ها می توانند از 2.5 تا 15 سال عمر داشته باشند. مارمولک هایی که به عنوان حیوانات خانگی نگه داری می شوند تا 20 سال هم زنده می مانند.

13. آیا مارمولک ها می توانند بدون دم زندگی کنند؟

شاید عجیب باشد اما مارمولک ها در صورتی که دمشان را از دست بدهند می توانند دوباره برای خود دم بسازند. آن ها فقط قادر به ساختن دم هستند و اگر سایر اندامشان دچار مشکل شوند قابلیت ساخت مجدد آن را ندارند.

14. روش های طبیعی برای از بین بردن مارمولک در خانه چیست؟

پودر قهوه و تنباکو را با هم مخلوط کنید و سعی کنید با آن ها طعمه بسازید. طعمه های قهوه و تنباکو را در قسمت های رفت و آمد مارمولک ها قرار دهید. مارمولک ها با خوردن آن می میرند.

15. آیا استفاده از دستگاه های فراصوت در دفع مارمولک ها مؤثر است؟

به طور کلی استفاده از دستگاه های فرا صوت برای دفع آفات نتیجه بخش نبوده است. آفات به امواج حاصل از این دستگاه ها عادت کرده و به راحتی می توانند با آن مقابله کنند. این موضوع برای مارمولک نیز صدق می کند.

16. چه مدت طول می کشد تا  تخم مارمولک هچ شود؟

مارمولک ها تخم های سفید رنگ دارند. جنس این تخم ها چرم مانند است که طی زمان، بافت سفت تری پیدا می کنند. هچ تخم مارمولک بسته به شرایط دمایی و رطوبت بین 4 تا 8 هفته طول می کشد.