حقایق جالب درباره مارمولک ها

مارمولک ها موجودات جالبی هستند که اغلب انسان ها چیز زیادی درباره آن ها نمی دانند. مطالعه حقایق جالب مارمولک ها در این مقاله، به شما کمک می کند تا دیدگاه بهتری درباره نحوه زندگی این موجودات بدست بیاورید. مارمولک ها تنوع گونه ای زیادی دارند در نتیجه با دانستن این موضوع دیگر نمی توان هنگام صحبت درباره مارمولک ها، به طور عمومی و در رابطه با همه آن ها نظر داد.

اولین حقیقت شگفت انگیز درباره مارمولک ها:

مارمولک ها می توانند هنگام احساس خطر، به صورت ارادی بخشی از دم خود را از بدنشان جدا کرده و با این حرکت، از دست شکارچی فرار کنند. دم قطع شده که پشت سر آن ها به جا می ماند، می تواند تا مدتی به حرکت ادامه دهد و به این شکل شکارچی را سرگرم کند. دم قطع شده مارمولک به مرور زمان دوباره رشد می کند اما دقیقا مشابه دم اولیه نیست بلکه کمی باریکتر است و معمولاً رنگ متفاوتی دارد.

مارمولک هایی که با مارها اشتباه گرفته می شوند:

مارمولک ها خیلی به گونه مارها نزدیک هستند. بعضی از انواع گونه های مارمولک، پاهای کوچکی دارند و یا اصلاً پا ندارند. این گونه از مارمولک ها معمولا با مارها اشتباه گرفته می شوند. برای تشخیص اینکه این موجودات مار هستند یا مارمولک، می توان به پلک آن ها نگاه کرد و اینکه آیا گوش خارجی دارند یا خیر. اگر این مشخصه های فیزیکی را داشته باشند می توان گفت که آن ها مارمولک هستند.

نحوه عملکرد حس بویایی در مارمولک ها:

مارمولک ها از طریق مزه کردن محیط اطراف می توانند بوها را درک کنند. به همین دلیل است که  به طور مداوم و خیلی سریع زبان خود را از دهان بیرون آورده و دوباره فرو می برند.

انواع مارمولک های سمی و خطرناک:

مارمولک ها اغلب خطرناک نیستند و تنها دو گونه سمی از آن ها در جهان وجود دارد. این دو گونه هیولای گیلا و مارمولک مهره دار مکزیکی هستند.

تنوع اندازه مارمولک ها:

بزرگترین گونه ی مارمولک ها کومودو دراگون ها یا اژدهای کومودو هستند که می توانند تا سه متر رشد طولی داشته باشند و کوچکترین گونه ی مارمولک ها نیز فقط چند سانتی متر طول دارند.

دندان مارمولک ها:

مارمولک ها می توانند همواره در طول زندگی خود، دندان های جدیدی جایگزین دندان های از دست رفته شان کنند. تنها تعداد کمی از انواع مارمولک ها فاقد این قابلیت می باشند.

سیستم های دفاعی عجیب مارمولک ها:

بعضی از انواع مارمولک ها سیستم های دفاعی خاص و حیرت انگیزی دارند. به عنوان مثال برای جلب توجه شکارچیان و فرار از شرایط خطرناک، می توانند از چشم هایشان به اطراف خون بپاشند. این نوع مارمولک های شاخ دار با پاشیدن خون تا فاصله 1.2 متری، در مواقع خطر و یا در برابر شکارچی ها از خود دفاع می کنند. آفتاب پرست گونه دیگری از مارمولک ها هستند که با تغییر رنگ بدن خود می توانند همرنگ محیط شده و به این شکل خود را از دید شکارچی ها پنهان کنند.

تغییر رنگ مارمولک

گونه هایی از این مارمولک ها می توانند با توجه به حالات مختلفی که دارند، تغییر رنگ دهند و در واقع تغییر رنگ این مارمولک ها فقط وابسته به محیط نیست بلکه تحت تاثیر هورمون هایشان قرار دارد.

وفق پذیری با شرایط آب و هوایی نامساعد:

مارمولک ها هنگام کمبود منابع آب می توانند به جای ادرار، نمک دفع کنند. این توانایی آن ها را قادر به ذخیره بیشتر آب می کند و رد سفیدی روی بدن مارمولک ها باقی می گذارد.

موجوداتی بدون تار صوتی:

گکوها تنها گونه از مارمولک ها هستند که تار صوتی دارند. بنابراین فقط این مارمولک ها می توانند صدا تولید کنند. گونه های دیگر برای ارتباط با یکدیگر از زبان بدن استفاده می کنند.

جاندارانی باستانی با تنوع زیاد:

بیشتر از 5600 گونه مختلف مارمولک در سراسر دنیا وجود دارد که به جز قطب جنوب در همه جا زندگی می کنند. اسکینک ها بزرگترین گروه مارمولک ها هستند که 1.3 میلیون گونه مختلف دارند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مارمولک ها از 200 میلیون سال تا کنون به زندگی روی زمین ادامه داده اند. همچنین برخی از محققین اعتقاد دارند که دایناسورها گونه های بسیار بزرگی از مارمولک ها بوده اند.

سبک زندگی خاص مارمولک ها:

مارمولک ها تا پایان عمرشان رشد می کنند و برای رشد بیشتر پوست می اندازند. تمام گونه های مارمولک ها موجوداتی خونسرد هستند و با آفتاب گرفتن دمای لازم برای فعالیت های حیاتی خود را تدمین می کنند.

سرعت حرکت باورنکردنی:

بیشتر گونه های مارمولک ها توانایی فوق العاده ای در صعود از سطوح مختلف دارند. در میان انواع گونه های مارمولک، گکوها سریع ترین صعود کننده ها هستند. بعضی از گونه ها همان طور که در حالت عادی سریع حرکت می کنند، در حالت وارونه نیز می توانند به سرعت بدوند.

روش تولید مثل:

فقط چند گونه از مارمولک ها هستند که تخم گذارند. سایر مارمولک ها با توجه به گونه ی خود بچه زا هستند.

ساختار عجیب چشم برخی از مارمولک ها:

پلک بالایی و پایینی آفتاب پرست بهم متصل است و تمام کره چشم را در برگرفته، فقط سوراخ کوچکی در میان این دو پلک وجود دارد که مارمولک ها می توانند از طریق آن ببینند. آفتاب پرست ها می توانند چشم هایشان را مستقل از هم حرکت دهند. انجام این کار به آن ها اجازه می دهد دو جهت متفاوت را به صورت همزمان ببینند.

مارمولکی به نام آفتاب پرست:

آفتاب پرست ها معمولا حشرات را می خورند. این گونه عجیب از مارمولک ها، زبان بلندی دارند که از آن برای شکار حشرات استفاده می کنند. آن ها می توانند زبانشان را خیلی سریع از دهان به بیرون پرتاب کرده و دوباره آن را به دهانشان بازگردانند و این کار را آنقدر سریع انجام می دهند که چشم انسان نمی تواند به خوبی آن را ببیند.

بعضی از آفتاب پرست ها توانایی تغییر رنگ دارند که به آن ها کمک می کند تا با هم ارتباط برقرار کنند و همچنین می توانند از این قابلیت خود برای پوشش و استتار استفاده کنند.

گکو ها قهرمانان صعود از موانع:

گکو ها پلک ندارد اما انگشتان منحصر به فردی دارد که به آن کمک می کند از سطوح صاف و صیقلی مانند شیشه، به خوبی بالا بروند.

توانایی صعود مارمولک ها

برخی از عجیب ترین مارمولک ها:

ایگوانا ها یکی از انواع مارمولک های عجیب هستند که ساختار بدنی خاص دارند. این مارمولک ها ردیفی از زوائد خار مانند بر روی پشت خود دارند که تا دم آن ها امتداد یافته است. ایگوانای سبز توسط افراد زیادی به عنوان یک حیوان خانگی محبوب نگهداری می شود.

بزرگترین مارمولک جهان:

اژدهای کومودو بزرگترین گونه ی مارمولک است. این مارمولک عظیم الجثه گوشت خوار است و می تواند بسیار وحشی و درنده باشد. اژدهای کومودو می تواند تا طول بیش از 3 متر رشد کند و به این ترتیب لقب بزرگترین مارمولک جهان را از آن خود کرده است. زیستگاه اژدهای کومودو مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است و در بسیاری از جزایر اندونزی یافت می شود.

یکی دیگر از حقایق عجیب در رابطه با مارمولک ها این است که در تمامی اقلیم ها و شرایط جغرافیایی یافت می شوند. حضور این خزندگان در خانه ها اصلاً خوشایند نیست. اگر شما هم از دیدن مارمولک ها در محیط خانه تان خسته شده اید کافی است سم مختص کشتن و دفع مارمولک لیزارد کیلر را مورد استفاده قرار دهید.

 

 

فروش سم برای کشتن مارمولک

نحوه خرید سم مارمولک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید