خلاصی از شر مارمولک های باغچه

مارمولک ها عمدتاً به باغچه ها آسیبی  نمی رسانند. آن ها حتی با خوردن آفات و حشرات جلوی آسیب رسیدن به گیاهان و محصولات را نیز می گیرند به ویژه اینکه اکثر مارمولک ها گوشتخوار هستند و نه گیاهخوار، پس جای نگرانی نیست. با این حال اگر نگران خورده شدن محصولات یا گزیدگی ناشی ازمارمولک ها هستید می توانید از روش هایی که در ادامه آمده است استفاده کنید.

چطور جلوی ورود مارمولک ها را به باغچه و فضای سبز بگیریم؟

باغچه ها و فضای سبز پر از گیاهان و حشرات مختلف و گاهی نیز مارمولک ها است چرا که در این فضاها غذای کافی و مکان هایی برای مخفی شدن وجود دارد. با اینکه مارمولک ها عمدتا خطری ندارند اما برخی از افراد نگران دفع کردن مارمولک ها هستند زیرا می ترسند گیاهان آن ها را بجوند و یا اینکه خودشان و یا حیوانات خانگی شان مورد گزش مارمولک ها قرار بگیرند. کنترل کردن جمعیت مارمولک ها کار دشواری است اما می توانید محیط این نوع فضاها را به شکلی ساماندهی کنید تا برای زندگی مارمولک ها مساعد نبوده و از این مناطق دور شوند.

کنترل جمعیت مارمولک ها در باغچه ها

وقتی افراد برای اولین بار در باغچه های خود مارمولک ها را می بینند اولین دغدغه ای که به ذهن آن ها می رسد این است که چطور جلوی خورده شدن گیاهان و محصولات خود را توسط مارمولک ها بگیرند.

خبر خوب این است که اگر مارمولکی که دیده اید واقعا مارمولک باشد و آن را با خزنده دیگری اشتباه نگرفته باشید، جای نگرانی نیست چون اکثر این جانوران، گوشتخوار هستند. کنترل جمعیت مارمولک ها در باغچه ها کار سختی است اما کنترل جمعیت غذای محبوب آن ها مثل سوسک ها، مورچه ها، زنبورها، شته ها، ملخ ها و عنکبوت ها سخت نیست.

تغذیه مارمولک ها در باغچه از شایر آفات و حشرات

با اینکه وجود مارمولک ها در باغچه ها ضرری در پی ندارد اما برخی باغبان ها تلاش زیادی می کنند تا آن ها را از فضای سبز خود دور کنند. باید کاری کنید که چنین محیط هایی برای زندگی آن ها و یا تخمگذاری و تولید مثل مساعد نباشد.

چطور باید از شر مارمولک های باغچه خلاص شد؟

حتی کسانی که از مارمولک ها متنفر هستند معمولا درباره استفاده از مواد شیمیایی خطرناک در باغچه خود برای دور کردن این جانوران تردید دارند و دائما از خود می پرسند چطور مارمولک ها را دور کنیم؟ در واقع بهترین روش برای کنترل مارمولک ها این است که جمعیت حشرات باغچه، که غذای اصلی مارمولک ها محسوب می شوند را از بین ببرید. معمولا در محیط های نگه داری از گیاهان و درختان، میوه و شیره درختان وجود دارد و همچنین دارای سطحی از خاکبرگ و مواد آلی هستند، حشراتی نظیر: مورچه، مگس، پشه، شته ها، عنکبوت و حتی سوسک دیده می شود.

مارمولک ها چه می خورند؟ مارمولک ها عمدتاً از حشرات تغذیه می کنند. به همین دلیل مارمولک ها برای تغذیه از این حشرات به باغچه ها پناه می برند. علاوه بر این می توانند زیر شاخه و برگ گیاهان، از تیررس دشمنان خود دور بمانند. برای تسریع در دفع مارمولک ها و یا به طور کلی عدم جذب مارمولک ها به باغچه می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

تمیز نگه داشتن باغچه

ضایعات و آشغال های ریخته شده را بردارید، بوته های پرپشت را باز کنید تا محلی برای مخفی شدن و سایه وجود نداشته باشد و منابع آبی که باعث جذب مارمولک ها می شوند را حذف کرده و نشتی ها را رفع کنید.

برای آبیاری باغچه، دقت کنید

مقدار آبیاری را طوری تنظیم کنید که باعث جمع شدن آب در قسمت های مختلف باغچه نشود. زیرا در صورت وجود رطوبت و آب، حشرات بیشتری به آن جذب شده و در نتیجه مارمولک های بیشتری نیز به باغچه شما وارد می شوند.

مکان های احتمالی مخفی شدن مارمولک ها را از بین ببرید

حتی بهتر است هر نقطه ای که مکان مخفی شدن مارمولک ها است مانند زیر و کناره های سایبان ها و غیره را کاملا بپوشانید تا در طی گرمای روز هیچ جایی برای مخفی شدن و رفتن به سایه وجود نداشته باشد.

کنترل حشرات موجود در باغچه

باید سعی کنید جمعیت حشرات و آفاتی که مارمولک ها را به سمت خود جذب می کنند را نیز کنترل کنید چون مارمولک ها این حشرات را می خورند و جلوی آسیب رسیدن به گیاهان را می گیرند پس وقتی مارمولک ها را دفع می کنید باید آفات را هم از بین ببرید تا گیاهان شما در نبود مارمولک ها از بین نروند.

از دشمان مارمولک ها کمک بگیرید

استفاده از گربه یک روش خاص برای دفع مارمولک ها از باغچه است. گربه ها عاشق بازی و شکار کردن هستند. آن ها به راحتی می توانند مارمولک ها را شکار کنند و حتی اگر علاقه ای به خوردن آن نداشته باشند، آن ها را شکار می کنند. اگر موافق استفاده از گربه ها برای به دام انداختن مارمولک ها باشید می توانید از این شکارچیان قوی استفاده کنید.

گربه ها می توانند شما را از شر مارمولک های باغچه خلاص کنند

از مواد طبیعی و خانگی استفاده کنید

روش دیگری برای حل این معضل، استفاده از فلفل، یا اسپری فلفل است. برخی از باغبان ها از اسپری سس تند در اطراف جایی که می خواهند مارمولک ها وارد آن نشوند استفاده می کنند. فلفل تند یکی از مواد طبیعی است که مارمولک ها از آن تنفر دارند. حتی می توانید از فلفل برای عدم ورود انواع مارمولک ها به خانه نیز استفاده کنید.

اگر تصمیم گرفتید که از این روش برای دفع مارمولک ها استفاده کنید فراموش نکنید که دائما باید این کار را انجام دهید چون تجزیه شدن ماده مؤثر این اسپری در محیط زیست سریع اتفاق می افتد.

مواد بسیار دیگری نیز وجود دارند که می توانید از آن ها برای دفع مارمولک ها و عدم جذب مارمولک ها به باغچه، از آن ها استفاده کنید مانند: سیر، پیاز، خاک دیاتومه و ... اما سریعترین روش خلاص شدن از شر مارمولک ها، استفاده از سموم ضد مارمولک است. این سموم، توانایی زیادی برای دفع مارمولک در تمام مکان های مورد استفاده را دارند و خطر یا عوارضی برای انسان ها، حیوانات خانگی و حتی گیاهان ندارند.

 

 

 

فروش سم برای کشتن مارمولک

نحوه خرید سم مارمولک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید