مارمولک های خانگی و هر آنچه باید در مورد آن ها بدانید

مارمولک ها موجوداتی هستند که برخی از آن ها سمی هستند اما تمام آن ها مضر و خطرناک نیستند. در مورد تمام آفات به ویژه آفاتی که احتمال سمی بودنشان زیاد است شایعات و اطلاعات غلط بسیاری وجود دارد. در این مقاله به پر تکرارترین سوالات مطرح شده در مورد مارمولک ها پاسخ داده خواهد شد.

مارمولک ها گونه های فراوانی دارند که اکثر آن ها تمایل به زندگی در محیط های گرم و مرطوب هستند.

آیا مارمولک های خانگی دندان دارند؟

بله مارمولک ها دندان دارند. مارمولک های خانگی با عنوان گکو شناخته می شوند. بیشتر گونه های مارمولک معمولاً دارای 50 تا 100 دندان هستند اما برخی گونه های مارمولک نیز وجود دارند که بیش از 300 دندان دارند. مارمولک های خانگی از حشرات کوچک مانند موریانه ها و مگس ها تغذیه می کنند.

آیا مارمولک هایی که تازه به دنیا آمده اند نیز دندان دارند؟

مارمولک ها با دندان متولد می شوند. این دندان ها با بزرگ شدن مارمولک، تعدادشان بیشتر می شود. در آکرودنت ها دندان ها در صورت از بین رفتن جایگزین نمی شوند. پلورودانت ها دندان های خود را به مدت 5 بار در سال از دست داده و دوباره جایگزین می کند.

آیا مارمولک ها می گزند؟

مارمولک ها دندان دارند و قطعاً توانایی گاز گرفتن هم دارند. بعضی از گزش های ناشی از مارمولک ها بسیار بی ضرر هستند، در حالی که برخی از آن ها سمی هستند و می توانند باعث عفونت در محل گزش شوند. مارمولک ها هنگام تغذیه نیش می زنند و محکم به طعمه خود می چسبند تا تکه های آن را برای ببلعند.

آیا مارمولک ها سمی هستند؟

مارمولک ها گونه های متفاوت و زیادی دارند. برخ از گونه های مارمولک سم هستند اما این موضوع در مورد همه آن ها صدق نمی کند. اما مارمولک ها، پتانسیل حمل بیماری را دارند. با توجه به مکان های زندگی مارمولک ها که عمدتاً در محیط های خاکی زندگی می کنند آن ها می توانند عامل انتقال برخی بیماری ها باشند.

مارمولک خانگی چیست؟

مارمولک معمولی خانگی که به عنوان گکو خانگی معمولی نیز شناخته می شود، همان مارمولک هایی هستند که در مناطق گرم و مرطوب و به ویژه در تابستان در اکثر خانه ها یافت می شوند.

مارمولک خانگی

این نوع مارمولک ها، بومی جنوب شرقی آسیا هستند. آن ها عمدتاً در خانه ها یافت می شوند، از این رو با عنوان مارمولک خانگی  شناخته می شوند. در مناطق گرمتر دنیا مانند هندوستان جایی که این نوع مارمولک ها را "چیپکالی" می نامند این مارمولک در بسیاری از خانه ها دیده می شود و در بعضی موارد به عنوان آفت تلقی می شود زیرا در مکان هایی مانند هندوستان، شرایط آب و هوایی مساعدی برای رشد و تولید مثل مارمولک ها وجود دارد، در بعضی از خانه ها، مارمولک های زیادی وجود دارد که آرامش را از افراد ساکن در آن خانه ها گرفته است.

مارمولک های خانگی عمدتاً در دیوارها یا سقف خانه ها یافت می شوند. آن ها همچنین از محیط مرطوب مانند زیرزمین های تاریک لذت می برند. برای از بین بردن آن ها می توانید سموم قوی و تخصصی ضد مارمولک را در شایع ترین مکان های اختفای مارمولک در خانه مورد استفاده قرار دهید.

آیا می توان مارمولک های خانگی را به عنوان حیوان خانگی نگه داشت؟

شما می توانید چیپکالی را به عنوان حیوان خانگی نگه دارید دقیقاً همانطور می توانید از او مراقبت کنید که هر مارمولک دیگری را می توان نگه داری کرد، مگر اینکه در مورد اژدهای کومودو صحبت کنید.

مارمولک ها چه می خورند؟

می توان از مارمولک به عنوان یک حشره کش طبیعی نام برد. زیرا آن ها از حشرات تغذیه می کنند و به دنبال حشرات به همه جا سرک می کشند. از یک طرفخود مارمولک ها به عنوان یک آفت خانگی هستند و از طرف دیگر آن ها موجودی مفید هستند که سایر حشرات موجود در خانه، مانند مورچه، مگس و حتی سوسک ها را می خورند.

مارمولک یک موجود شب زی است به همین دلیل شب ها به شکار پرداخته و حشرات را شکار می کند. آن ها عمدتاً در شب به جستجوی طعمه می پردازند.

آیا تخم می گذارند یا زنده زا هستند؟

مارمولک ها مانند سار خزندگان تخمگذار هستند. آن ها مناطق مرطوب را برای تخم گذاری ترجیح می دهند. مکان های ایده آل برای آن ها زیرزمین های خانگی است که در آن شما می توانید تعداد زیادی مارمولک و تخم مارمولک پیدا کنید. آن ها می توانند در هر بار تولید مثل، 15 تخم بگذارند.

نگه داری از مارمولک به عنوان حیوان خانگی

فقط سگ و گربه نیستند که به عنوان حیوان خاگی مورد استقبال قرار می گیرند. برخی افراد وجود دارند که علاقه خاصی به نگهداری از موجودات عجیب و حتی خطرناک دارند. افرادی وجود دارند نه تنها مارمولک ها را جزو آفت نمی دانند حتی از آن ها به عنوان حیوان خانگی مراقبت می کنند. این خزندگان، نیازهای خاصی دارند و در صورتی که به درستی از آن ها مراقبت نشود آسیب های شدیدی می بینند. در ادامه به بررسی برخی نیاز های این موجودات به عنوان یک حیوان خانگی پرداخته می شود.

برخی از مارمولک ها به دلیل ظاهر خاصشان به عنوان حیوان خانگی نگه داری می شوند

مکان نگه داری از مارمولک ها

مارمولک های نر را به هیچ عنوان با هم و در یک آکواریوم یا قفسه نگهداری، قرار ندهید. زیرا آن ها به طور طبیعی قلمروگرا هستند و به همین دلیل قرار دادن آن ها در یک قفس ممکن است منجر به حمله آن ها به یکدیگر شود. اما این موضوع در مورد مارمولک های ماده صدق نمی کند.

برای مراقبت از آن ها به چه لوازم جانبی نیاز دارید؟

مارمولک ها دوست دارند از ارتفاع بالا بروند به همین دلیل عمدتاً آن ها را روی دیوار و نزدیک به سقف می توان دید. بنابراین ایده خوبی است که به دنبال مواردی مانند شاخه های چوب برای صعود آن ها باشید. برای بستر کف قفس و یا آکواریوم شیشه ای می توانید از گیاهان شاخه دار و هر نوع بستری که رطوبت را به خوبی در خود نگه می دارد، استفاده کنید.

آن ها محیط های مرطوب را دوست دارند. بنابراین هر آنچه را که انتخاب می کنید باید قابلیت حفظ رطوبت را داشته باشد. از شن و ماسه استفاده نکنید، زیرا این موارد باعث می شود رطوبت کافی در قفس نگه داری مارمولک ها کافی نباشد.

مارمولک ها چه میزان دما را ترجیح می دهند؟

به خاطر داشته باشید که مارمولک ها بیشتر در آب و هوای نیمه گرمسیری زندگی می کنند. آن ها محیط های گرم را می پسندند. بنابراین شما در نورپردازی و هر چیزی را که بر درجه حرارت تأثیر می گذارد دقت کرده و گرمای ناشی از آن را بررسی کنید که آیا برای مارملوک ها مناسب است یا خیر؟

به طور خاص دمای روز باید بین 23 تا 32 درجه سانتیگراد باشد. در مورد شب نیز دمای ایده آل برای مارمولک ها بین 18 تا 23 درجه سانتیگراد است. استفاده از یک تشک حرارتی یا لامپ، روش خوبی برای دستیابی به این میزان دما است.

هنگام انتخاب لامپ، به رنگ نور پخش شده از آن نیز دقت کنید. انتخاب رنگ های سفید برای روز مناسب است و برای شب قرمز پیازی یا بنفش ایده خوبی است.

رطوبت لازم برای نگه داری مارمولک ها چقدر است؟

همانطور که در ابتدا بحث شد این مارمولک ها به دلیل زیستگاه طبیعی خود دوست دارند در محیط های گرم و مرطوب طندگی کنند.شما باید رطوبت را بین 60 تا 65٪ نگه دارید. در دستیابی به این هدف می توانید از رطوبت سنج برای سنجش رطوبت استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که به طور منظم کاسه آب تازه تهیه می کنید. همچنین استفاده از وسالی که مه ایجاد می کنند نیز ایده خوبی است.

آیا مارمولک ها بیماری زا هستند؟

توجه:

نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که مارمولک ها سالمونلا را روی سطح پوست خود حمل می کنند. بنابراین باید محیط های نگه داری آن ها را مدام ضد عفونی کنید. همچنین علائم بیماری های ناشی از آن ها را شناخته تا در صورت ابتلا در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

مارمولک ها و انتقال بیماری

مارمولک های تازه به دنیا آمده چه می خورند؟

مارمولک هایی که تازه به دنیا آمده اند، به طور منظم تا 6 بار در هفته به تغذیه نیاز دارد. آن ها به رژیم غذایی با پروتئین بالا نیاز دارند.

چیزهایی که باید در تغذیه مارمولک ها استفاده کنید عبارتند از: حشرات، مانند جیرجیرک، سوسک و انواع کرم ها. یک نکته در مورد تغذیه مارمولک ها با حشرات وجود دارد و آن نکته، این است که حشراتی که اندازه آن ها از عرض سر مارمولک ها بزرگتر است را به آن ها ندهید.

 

 

فروش سم برای کشتن مارمولک

نحوه خرید سم مارمولک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید