اقدامات ضروری پس از گاز گرفتگی توسط مارمولک

گاهی اوقات، حیوانات برای دفاع از خود در برابر شکارچیان، گرفتار شدن در تله یا هنگامی که احساس نا امنی می کنند، گاز می گیرند. مارمولک ها از این نظر تفاوتی با سایر حیوانات ندارند. هر دو مارمولک وحشی و اهلی می توانند گاز بگیرند. بنابراین، اگر مارمولک شما را گاز گرفت، چه کاری باید انجام دهید؟

اولین کاری که باید انجام شود این است که آرام باشید حتی اگر به نظر دشوار باشد. بسته به نوع مارمولک و میزان آسیب، اقداماتی همچون شستشوی محل گاز گرفتگی با آب و صابون تا رسیدن به نزدیکترین بیمارستان، توصیه ای است که باید آن را جدی بگیرید.

شناسایی نوع مارمولکی که شما را گاز گرفته، بسیار مهم است.

اگرچه بیشتر مارمولک هایی که هر روز با آن ها روبرو می شویم بی ضرر هستند و ترجیح می دهند از انسان دور بمانند، اما برخی از گونه ها کاملاً پرخاشگرانه رفتار می کنند. این گونه ها با کوچکترین تحریک به مردم حمله می کنند، به آن ها آسیب می رسانند و حتی در بعضی موارد موجب مرگ آن ها می شوند.

آن ها همچنین وحشتناک تر از مارها هستند. خطرناک ترین گونه های مارمولک شناخته شده، هیولای هیلا و مارمولک مهره دار مکزیکی است.

اقدامات مهم بعد از مارمولک گزیدگی

معمولاً به افرادی که مارمولک ها را به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می کنند، توصیه می شود اطلاعات بیشتری درباره گونه های مختلف مارمولک و مشکلات ناشی از آن ها به دست بیاورند.

در بیشتر موارد، مارمولک ها گاز می گیرند و فک های خود را روی قربانیان خود قفل می کنند. بنابراین شناسایی مارمولک ها معمولاً مسئله ای جدی است.

تصویری از جمجمه و دندان های مارمولک

در موقعیت هایی مانند مارمولک گزیدگی، نکات و ترفندهایی وجود دارد که می توان هنگام مواجهه با حالت تدافعی مارمولک ها، از آن ها استفاده کرد.

 

مارمولک‌ها نیش نمی‌زنند. این حیوانات، که اغلب به عنوان حیوانات خون‌گرم و خوبی شناخته می‌شوند، دارای دندان‌های کوچک و مناسب برای خوردن حشرات و کرم‌ها هستند. دندان‌های مارمولک‌ها برای گزیدن و پاره کردن غذا به کار می‌روند، اما از نیشی برخوردار نیستند.

 

مارمولک‌ها به طور عمده از حفره‌ها و سیستم‌های زیرزمینی برای شکار غذا و ساخت لانه استفاده می‌کنند. آنها معمولاً با دست و پاهای قوی خود حفره‌ها و گودال‌ها را حفاری می‌کنند. بعد از حفر کردن، غذا (معمولاً حشرات و کرم‌ها) را با دندان‌هایش گزیده و مصرف می‌کند.

 

در کل، مارمولک‌ها به عنوان حیوانات غیرسمی شناخته می‌شوند و به دلیل نبود نیش یا سم قوی، به عنوان یک آفت خطرناک برای انسان‌ها محسوب نمی‌شوند

 

دهان آن ها را با انبردست یا ابزار مشابه باز کنید

بعضی از مارمولک ها هنگامی که گاز می گیرند، فک های خود را چنان قدرتمند می بندند که باز کردن دهانشان با دست، غیرممکن است. این کار فقط با استفاده از یک انبردست امکان پذیر است.

این امر باعث می شود که آسیب جدی به رگ های خونی و ماهیچه های قربانی وارد نشود.

روشن کردن آتش زیر فک مارمولک

گرمای ناشی از آتش در زیر آرواره مارمولک، حیوان را وادار می کند تا قربانی خود را رها کند باید مراقب باشید که قربانی را نیز نسوزانید، یک شعله کوچک مثل شعله فندک و یا یک کبریت می تواند فرد را از ایجاد زخم عمیق در پوست نجات دهد.

پاهای مارمولک را روی زمین بگذارید

این کار به مارمولک احساس امنیت می بخشد و ترس سقوط از ارتفاع را از بین می برد. این امر تمایل مارمولک برای رها کردن دندان هایش در پوست فرد را بیشتر می کند.

فرو بردن مارمولک به همراه اندام بدن در زیر آب

این روش برای بسیاری از گونه های مارمولک خوب عمل می کند و مستلزم قرار دادن قسمت بدن گزیده شده فرد همراه با مارمولک در زیر آب است.

قدم بعدی تعیین بهترین روش درمانی برای محل گزش است. بسیاری از مارمولک ها غیر سمی هستند، تعداد کمی از آن ها سمی هستند و برخی دیگر به اندازه ای کثیف هستند که بیماری باکتریایی را از طریق گزش خود به قربانی منتقل می کنند.

سم ناشی از گزش مارمولک

اثرات به جا مانده از گزش مارمولک سمی بر بدن انسان

دو مارمولک سمی مشهور وجود دارد: هیولای هیلا و مارمولک مهره دار مکزیکی

هیولای هیلا (در انگلیسی Gila نوشته شده ولی Hila خوانده می شود) نام خود را از رودخانه هیلا گرفته و این گونه یکی از بزرگترین مارمولک ها در جهان است.

مارمولک مهره دار مکزیکی فقط رنگ بدن تیره تری دارد و کمی بزرگتر از هیولای هیلا است از لحاظ ویژگی ها و عادات دیگر، شبیه به هیولای هیلا است.

فک غول پیکر و قدرتمند هر دو گونه مارمولک، در بدن قربانی قفل می شود و سم از طریق شیارهای داخل دندان وارد زخم می شود.

حتی اگر صدمات ناشی از گزش این مارمولک ها برای بزرگسالان بعید باشد، اما می تواند عوارض جانبی روی کودکان داشته باشد. به طور کلی، باید آن را یک فوریت پزشکی جدی دانست.

حتی یک گزش کوچک نیز بلافاصله به درمان نیاز دارد، زیرا این گزش ها می توانند سم کافی برای ایجاد آسیب جدی به بدن انسان وارد کنند.

سایر گونه های خطرناک نیز مثل ایگواناها و اژدهای کومودو وجود دارند. این گونه ها لزوماً سمی نیستند اما معلوم است که دهانشان آنقدر کثیف است که گزش آن ها باکتری های بسیار مضر (مانند سالمونلا) را منتقل می کند که باعث عفونت های کشنده می شود.

اژدهای کومودو، بزرگترین و خطرناک ترین مارمولک جهان

علائم گزش مارمولک

در زیر برخی از علائم گزش مارمولک سمی ذکر شده است:

  • درد یا سوزش
  • خونریزی معمولی تا زیاد
  • تورم، که معمولاً بعد از چند ساعت افزایش می یابد
  • تغییر رنگ در اطراف منطقه گزش
  • تاری دید
  • ضعف
  • مشکل تنفسی
  • تعریق فراوان
  • نشانه هایی از اثرات آلرژیک جدی
  • عفونت
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • عطش شدید
  • فشار خون پایین

درمان مارمولک گزیدگی

همانطور که در ابتدا گفته شد، مارمولک را در سریعترین زمان ممکن از خودتان جدا کنید. این امر به این دلیل است که هر چه بیشتر مارمولک گاز بگیرد، سم بیشتری به بدن وارد می کند.

اگر گزش فقط روی پوست باشد ممکن است بتوانید مارمولک را فقط با نگه داشتن پشت فک و بیرون کشیدن، جدا کنید.

اما اگر گزش تمام آن عضو از بدن مانند کل انگشت یا انگشتان پا را در بر بگیرد، استفاده از یک  انبردست برای باز کردن فک مارمولک ضروری خواهد بود.

فرو بردن کل مارمولک و محل گزش در آب نیز به اندازه کافی خوب کار می کند. از بین بردن مارمولک، منجر به ماندن دندان های مارمولک روی پوست و لکه های وحشتناک و دردناک می شود.

لباس های تنگ و هر نوع جواهرات مانند ساعت مچی و حلقه را درآورید.  زیرا ممکن است با شروع تورم در محل گزش، عوارض بیشتری ایجاد کند.

برخی از موارد مهم که باید به خاطر بسپارید:

توجه!

حرکت ناحیه گزش باید به کمترین حد ممکن کاهش یابد و باید پایین تر از قلب قرار گیرد.

 ناحیه آسیب دیده را در سطحی پایین تر از سطح قلب قرار دهید

سعی نکنید سم را بیرون بیاورید و یا برش هایی در محل گزش ایجاد کنید. درعوض، کافی است زخم را با آب و صابون تمیز کنید تا در از بین بردن هر گونه دندان یا مواد خارجی که در اثر گزش به پوست وارد شده است کمک کنید.

از یک باند پارچه ای کوچک استفاده کنید و بر روی محل گزش فشار دهید تا در صورت وجود خونریزی، آن را کنترل کنید.

هر 15 دقیقه یکبار باید از نشانگر استفاده شود تا سطح تورم مشخص شود تا سرعت اثرگذاری سم توسط کارشناس بهداشت مشخص شود.

قربانی باید به بیمارستان یا مرکز درمانی، توصیه شده منتقل شود تا در سریعترین زمان ممکن مراقبت پزشکی دریافت شود.

قربانی باید در طول انجام مراحل فوق آرام باشد. باید با او آرام صحبت کرد و مدام اطمینان داد که مشکلی جدی برای او پیش نخواهد آمد.

با ورود به بیمارستان، علائم حیاتی قربانی بلافاصله بررسی شود. زیرا یکی از خطرناک ترین موارد، فشار خون است که به سرعت کاهش می یابد.

درد ناشی از گزش مارمولک بعد از 1 یا 2 ساعت به اوج می رسد اما ممکن است برای روزهای بعد از درمان نیز ادامه داشته باشد.

سایر داروهای مهم مانند تزریق واکسن های کزاز و آنتی بیوتیک ها نیز استفاده می شود. به طور متوسط، طی 24 تا 48 ساعت، فرد مصدوم از بیمارستان مرخص می شود.

 درمان گزش مارمولک غیر سمی

در مورد گزش مارمولک های غیر سمی، شستشوی کامل با آب و صابون بهترین کار است همچنین بررسی دقیق ناحیه گزش برای دندان های جدا نشده یا هر ماده خارجی دیگری که ممکن است به پوست وارد شده باشد، بسیار مهم است.

محل گزش مارمولک را با آب و صابون بشویید

با این وجود، توصیه می شود برای معاینه مناسب به بیمارستان یا مرکز بهداشت مراجعه کنید. زیرا برخی مارمولک های سمی دارای ظاهری غیر سمی هستند.

در صورت نگه داشتن حیوانات خانگی، با مارمولک ها باید به درستی رفتار شود تا حوادث گزش مارمولک کاهش یابد.

در صورت گزیده شدن توسط مارمولک، سمی یا غیر سمی بودن مارمولک باید به درستی تشخیص داده شود. پس از مراجعه به بیمارستان یا مراکز درمانی، کمک های اولیه باید در سریعترین زمان ممکن انجام شود.

سوالات مهم در مورد مارمولک ها و خطرات ناشی از آن ها

1. آیا مارمولک های خانگی سمی هستند؟

خیر، مارمولک های خانگی به هیچ وجه سمی نیستند. مارمولک های خانگی، که به عنوان  گکو نیز شناخته می شوند، همیشه از انسان دوری می کنند، بنابراین احتمال گاز گرفته شدن توسط آن ها بسیار ناچیز است.

آن ها فقط برای دفاع از خود گاز می گیرند. لحظه ای که آزاد می شوند، بلافاصله مخفی می شوند.

2. آیا گزش مارمولک خطرناک است؟

بسته به نوع مارمولک، گزش آن می تواند خطرناک باشد. هیولای هیلا و مارمولک مهره دار مکزیکی از این دسته اند که می توانند باعث درد شدید، اُفت فشار خون، آسیب بافت و بسیاری از علائم دیگر شوند.

اگر گزش مورد توجه فوری پزشکی قرار نگیرد، به خصوص در مورد کودکان، می تواند منجر به مرگ شود.

3. آیا گزیده شدن توسط مارمولک می تواند منجر به مرگ شود؟

بله، اگر مارمولک سمی باشد و به فرد مصدوم کمک رسانی نشود یا در سریعترین زمان ممکن به بیمارستان مراجعه نشود، ممکن است گزش مارمولک موجب مرگ انسان شود.

مارمولک های بزرگی مثل ایگوآنا و کومودو همچنین می توانند به دلیل باکتری های خطرناکی که در بزاق خود دارند، کشنده باشند. این باکتری ها منجر به عفونت می شوند که در صورت عدم درمان صحیح، می توانند منجر به مرگ شوند.

در صورتی که مارمولک ها مشکلات زیادی برای شما به وجود می آورند، بهتر است اقدامی اساسی برای دفع همیشگی آن ها از خانه انجام دهید. سموم مارمولک کش قوی می تواند شما را از مهلکه روبرویی با مارمولک های سمی و غیر سمی و همچنین گزش آن ها نجات دهد.

 

 

فروش سم برای کشتن مارمولک

نحوه خرید سم مارمولک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید