ساده ترین راه های دفع مارمولک از خانه

آیا مارمولک ها دوست دارند در خانه شما باشند؟ هدف این خزندگان کوچک چندش آور، تغذیه از حشرات و استفاده از خانه به عنوان پناهگاهی در مقابله با حیوانات شکارچی آن ها است. اگر به این خزندگان به عنوان آفتی خطرناک نگاه می کنید بهتر است به جای اقدام برای نابودی مارمولک ها از ورود آن ها به خانه پیشگیری کنید.

پیشگیری از ورود مارمولک به خانه با استفاده از روش های زیر:

یک. محیط خانه را تمیز نگه دارید

مارمولک ها به مکانی می روند که بتوانند در آن جا به مواد غذایی مورد علاقه شان یعنی انواع حشرات به ویژه عنکبوت ها دسترسی پیدا کنند.

اگر خانه مکان مناسبی برای تجمع انواع آفات و حشرات باشد به طور حتم، مارمولک ها نیز به دلیل وجود غذای کافی، در آن محیط جمع می شوند.

بهترین راه برای عدم جذب مارمولک ها به خانه، تمیز نگه داشتن خانه است. با تمیز نگه داشتن خانه می توانید از ورود مگس، سوسک، پشه، عنکبوت و مورچه به محیط داخلی خانه تان پیشگیری کرده و مارمولک ها نیز دلیلی برای ورود به خانه پیدا نمی کنند.

به طور مرتب جاروبرقی بکشید و اجازه ندهید ظروف کثیف و گرد و غبار بیش از حد جمع شود.

دو. هرگونه غذا یا باقیمانده آن را جمع کنید

داشتن خرده های غذایی و بقایای آن در آشپزخانه می تواند حشرات را جذب کرده و منجر به ورود مارمولک ها به داخل خانه شود.

تمام باقیمانده غذاها را تمیز کنید و مطمئن شوید که سطوح پیشخوان آشپزخانه و یا میز غذاخوری کاملاً تمیز هستند.

سه. همیشه مناطق مستعد برای ورود مارمولک را بررسی کنید

توجه داشته باشید که در چه قسمت هایی از خانه مارمولک دیده اید. همان قسمت ها را به خوبی تمیز کنید. حتی بهتر است مبلمان را جابجا کرده و زیر آن را به دقت تمیز کنید. تمیز کردن این قسمت های خانه موجب می شود که مارمولک ها دلیلی برای رفتن به آن قسمت ها پیدا نکنند.

مکان های مستعد برای حضور مارمولک ها در خانه را پیدا کنید

چهار. وجود گربه یا سگ در خانه

وجود گربه یا سگ در خانه برای دفع مارمولک ها نیز می تواند کارایی داشته باشد. گربه ها همانقدر که دوست دارند موش بگیرند، به گرفتن مارمولک ها و خوردن آن ها نیز علاقه نشان می دهند. وجود یک شکارچی در اطراف خانه مطمئناً جمعیت مارمولک ها را کنترل خواهد کرد.

پنج. مسدود کردن درز و شکاف ها

مارمولک ها ممکن است از طریق شکاف های موجود در کنار پنجره، درب و محل های ورود کابل و لوله کشی به خانه وارد شوند. برای ممانعت از ورود مارمولک ها به خانه، اطمینان حاصل کنید که تمام شکاف های خانه کاملاً پلمپ شده است.

اگر فرصت کافی ندارید تا با استفاده از مواد درزگیر این شکاف ها را مسدود کنید و متوجه حضور مارمولک در حیاط خانه شده اید می توانید با استفاده از هر چیزی حتی پارچه های بلااستفاده، سوراخ و یا شکاف ها را درزگیری کنید.

روش های دور کردن مارمولک ها از خانه

در صورتی که قبل از انجام روش های پیشگیرانه، مارمولک ها به خانه وارد شدند، می توانید با به کار بردن روش های زیر موجب فراری دادن مارمولک ها از خانه شوید.

1. کاهش مکان های مناسب برای پنهان شدن مارمولک در خانه

در ابتدا مکان های مستعد برای مخفی شدن مارمولک ها در خانه را پیدا کنید و آن ها را به خوبی بررسی کنید. مارمولک ها به شدت از انسان می ترسند. با دیدن شما اقدام به فرار می کنند. بهتر است خونسردی خود را حفظ کنید و مکان های اختفایی نظیر مبل، صندلی و تابلوهای روی دیوار را از سر راه بردارید تا مارمولک ها فرصتی برای دوباره پنهان شدن نداشته باشند.

زیر مبل، تابلو و کتابخانه از مکان های اختفای مارمولک هستند

مارمولک ها دوست دارند از روی دیوارها  عبور کنند و همچنین در زیر اجسام آویزان در سقف پنهان شوند. اگر در اتاق کتابخانه و یا قفسه ای دارید که به هم ریخته است، آن را جا به جا کنید تا مارمولک ها نتواند در آن پنهان شوند.

2. فراری دادن مارمولک از پنجره

درب تمام اتاق ها را ببندید. فقط درب و پنجره هایی را باز بگذارید که به سمت حیاط و یا خارج از خانه باز می شوند. درز و شکاف ها را بپوشانید و مطمئن شوید که جایی برای پنهان شدن مارمولک ها وجود ندارد. سپس مارمولک ها را به سمت درب و پنجره های خروجی هدایت کنید. به این ترتیب آن ها راهی جز بیرون رفتن و خروج از خانه نخواهند داشت.

3. بیرون انداختن مارمولک با استفاده از تله

اگر مارمولک سرگردان در خانه، به شما خیلی نزدیک شده است بهتر است به جای تعقیب و گریز، آن را با ساخت یک تله آسان و ساده، در دام گرفتار کرده و سپس آن را به بیرون از خانه بیندازید. یک طعمه برای مارمولک قرار دهید. طعمه باعث جذب مارمولک به تله خواهد شد. با در دام افتادن مارمولک، به راحتی می توانید، مارمولک را از خانه بیرون کنید.

4. استفاده از آب سرد

از آب برای دفع مارمولک ها از خانه استفاده کنید. برخی افراد دریافته اند که پاشیدن آب سرد به حرکت سریع تر مارمولک ها کمک می کند. یک بطری آب را با یخ و آب پر کنید و بر روی مارمولک بپاشید. پس از آن مارمولک می خواهد هر چه سریعتر محل را ترک کند.

5. استفاده از پر پرندگان

مارمولک ها به طور غریزی از پرندگان می ترسند. زیرا پرندگان یکی از مهم ترین شکارچی های مارمولک ها هستند. به همین دلیل یکی از ساده ترین راه های دفع مارمولک از خانه قرار دادن پر پرندگان در خانه است. مارمولک ها بدون هیچ  دردسری از خانه بیرون خواهند رفت.

استفاده از پر پرندگان برای دفع مارمولک از خانه

6. گرفتن مارمولک با استفاده از ظرف بزرگ

یک ظرف کاسه مانند سبک ولی به اندازه کافی بزرگ پیدا کنید تا مارمولک را به دام بیندازید. یک تکه مقوا یا کارتن محکم نیز نیاز دارید. در فرصتی مناسب و با نزدیک شدن مارمولک به قسمت مورد نظر شما، به سرعت ظرف را روی مارمولک قرار دهید.

برای برداشتن ظرف، باید مقوا را در زیر شیشه بگذارید و آن را برگردانید. به این صورت مارمولک درون ظرف یا تله دست ساز و ساده شما گرفتار شده است. به این صورت می توانید مارمولک را در کیسه قرار داده و آن را به بیرون از خانه بیاندازید.

7. شب، بهترین فرصت برای به دام انداختن مارمولک

برای اینکه زمان زیادی صرف به دام انداختن مارمولک ها نکنید بهتر است در شب این کار را انجام دهید. زیرا مارمولک ها برای تغدیه از حشرات در شب بیرون می آیند. معمولاً در شب، حشرات کنار لامپ ها؛ منبع نور و گرما؛ جمع می شوند. به همین دلیل، یکی از بهترین زمان های به دام انداختن مارمولک ها در شب و نزدیک به چراغ های روشن، روی دیوارها است.

در حالی که دیدن یک مارمولک در اتاق نشیمن ممکن است ناامید کننده و هولناک باشد ولی بسیاری از افراد این موضوع را یک اتفاق خوشایند می دانند!

مارمولک ها با خوردن حشرات مزاحم مانند مگس ها و جیرجیرک ها که زندگی را دشوار می کند به انسان کمک می کنند و همچنین طبق باور برخی افراد، وجود مارمولک در خانه نشانه شانس است! اما این موضوعات چیزی از احساس بد انسان نسبت به این موجودات خزنده کم نمی کند.

اگر فرصت کافی برای مبارزه قدم به قدم با مارمولک ها را ندارید بهتر است روشی انتخاب کنید که با صرف کمترین زمان و هزینه، به سرعت مارمولک ها را از خانه شما دفع کند و راهی برای بازگشت دوباره آن ها به خانه باقی نگذارد. سم دافع و کشنده لیزاردکیلر یکی از بهترین سموم در دفع و نابودی مارمولک ها است که به راحتی می توانید در هر قسمتی از خانه از آن استفاده کنید.

 

فروش سم برای کشتن مارمولک

نحوه خرید سم مارمولک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید