روش های ساده خانگی برای دفع مارمولک

چقدر نفرت انگیز است که چراغ را روشن کنید و یک مارمولک را ببینید که روی دیوار خانه در اتاق و یا آشپزخانه به دنبال حشره ای برای تغذیه می گردد؟ مطمئناً اولین فکری که به ذهنتان می رسد کشتن و یا بیرون کردن مارمولک از خانه است. اما مارمولک سریعاً فرار کرده و دور می شود. به همین دلیل در این مقاله به بررسی روش های ساده و خانگی که می تواند به دفع مارمولک از خانه به شما کمک کند، پرداخته شده است.

در این مطلب، لیستی از روش های خانگی برای دور نگه داشتن مارمولک ها وجود دارد که می توانید با اطمینان از آن ها استفاده کنید. در صورتی که تهاجم مارمولک ها به نحوی باشد که کنترل آن ها از روش های خانگی میسر نشودمی توانید برای دفع سریع آن ها از خانه از سموم مارمولک کش استفاده کنید.

آیا نمی دانید که چگونه مارمولک ها را بکشید و یا آن ها را از خانه بیرون کنید؟

بدون درنگ، یکی از راه حل های ارائه شده در این مطلب را انتخاب کرده و در اولین فرصت اجرا نمایید و برای همیشه با حضور مارمولک ها در خانه خداحافظی کنید.

دلایل وجود مکرر مارمولک ها در خانه چیست؟

  • اگر در خانه، حشرات زیادی وجود دارند، از آنجایی که این موجودات غذای مارمولک ها هستند، پس فضا و شرایط برای حضور این خزندگان نیز محیا می شود.
  • همچنین اگر آشپزخانه، کثیف و مملو از باقی مانده غذاها است، موجب تجمع حشرات شده که در نهایت زمینه حضور مارمولک ها را فراهم می کند.
  • مارمولک ها در مکان هایی تاریک مانند پشت کمد، مبلمان و یا غیره زندگی می کنند و شما می توانید با تمیز کردن مداوم این مکان ها و اجازه عبور هوا، مانع از حضور مارمولک ها شوید.

راه حل های خانگی و آسان برای دور نگه داشتن یا از بین بردن مارمولک

1. پوسته تخم مرغ

شاید این مورد را از مادربزرگ و یا قدیمی ها شنیده باشید. این کار یکی از بهترین و مؤثر ترین راه های فراری دادن مارمولک ها از خانه است.

مارمولک ها از بوی تخم مرغ بیزار هستند و با استشمام بوی آن ها محل را ترک می کنند. پس بعد از استفاده از تخم مرغ، پوسته آن را نگه دارید و آن را در گوشه و کنار خانه به ویژه نزدیک درب و پنجره ها قرار دهید.

2. پودر قهوه

پودر قهوه یک روش بسیار مؤثر برای از بین بردن مارمولک ها است. با ترکیب پودر قهوه و توتون و تنباکو و درست کردن توپ های کوچک با آن ها، توپی مرگبار برای مارمولک ها بسازید.

آن ها را روی خلال دندان یا کبریت بچسبانید و آن ها را در اطراف خانه بگذارید، به خصوص در پشت قفسه ها و کمد ها و سایر مکان های تاریک که مارمولک ها در آن ها مخفی می شوند مارمولک ها هنگام خوردن این توپ های قهوه ای می میرند.

3. سیر

این ماده خوراکی معطر، برای انسان ها بسیار دوست داشتنی است، اما مارمولک از بوی آن متنفر است. فقط کافی است سیر را در جای جای خانه قرار دهید و یا چند دانه سیر را در نزدیکی درب ها و پنجره ها نگهداری کنید تا این خزندگان از محل زندگی شما دور شوند.

همچنین با استفاده از محلول ترکیب عصاره سیر و آب و اسپری کردن آن در خانه، می توانید مارمولک ها را فراری دهید.

4. اسپری فلفل

می توانید مارمولک ها را با این اسپری های خانگی شوکه کنید. جدا از آن، اسپری فلفل یک ماده دست ساز خانگی و عاری از هر گونه ماده یشیمیایی مضر است. کافی است آب، فلفل سیاه و پودر فلفل قرمز را مخلوط کرده و خوب تکان دهید. مخلوط را درون یک بطری مخصوص اسپری بریزید و محلول تند را در اطراف خانه اسپری کنید مارمولک ها با بوی تند، سریع دفع می شوند.

5. پیاز

آیا می خواهید بدانید که چگونه مارمولک ها را برای همیشه دور نگه دارید؟ مارمولک ها از بوی تند پیاز، مانند سیر متنفر هستند. آن ها را در نزدیکی درب ها یا پنجره ها آویزان کرده یا در مکان های تاریک که محل مخفی شدن مارمولک ها است، قرار دهید. مارمولک ها به سرعت خانه را ترک می کنند، چرا که نمی توانند بوی پیاز را تحمل کنند.

همچنین می توانید مخلوطی از آب و عصاره یا آب پیاز تهیه نمایید و با اسپری کردن آن در خانه، مارمولک ها را فراری دهید.

6. قرص نفتالین

می دانید که از قرص های نفتالین جهت دور کردن انواع آفت ها در رختخواب استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که این قرص ها، بر روی مارمولک ها نیز تأثیر گذار بوده و بوی تند نفتالین موجب دفع مارمولک ها نیز می شود.

به همین منظور از این قرص ها در کمد ها، قفسه ها، کابینت ها و سایر محل هایی که احتمال حضور مارمولک، وجود دارد استفاده نمایید تا برای همیشه از شر این موجودات خلاص شوید.

7. تله های چسبی

استفاده از این وسیله به شما کمک می کند تا به راحتی، مارمولک های خانه  را به دام بیندازید. این کاغذها به صورت آماده در بازار وجود دارند اما شما می توانید آن ها را به سادگی در خانه نیز آماده کنید. برای ساخت آن به مقوا و یا کاغذ ضخیم و یک چسب قوی نیاز دارید.

این کاغذ ها را بر روی دیوار خانه و محل هایی که مارمولک ها رفت و آمد می کنند، قرار دهید. این موجودات به هنگام راه رفتن روی این کاغذ ها گیر می کنند و می توانید آن ها را از خانه بیرون بیندازید.

8. آب سرد

مارمولک ها نسبت به دما بسیار حساس هستند و هنگامی که به طور ناگهانی با تغییر شدید دما مواجه می شوند، از حرکت می ایستند. هنگامی که یک مارمولک را بر روی دیوارهای خارجی و یا داخل خانه مشاهده کردید، سریعاً بر روی آن آب یخ بریزید، این موجود دچار شوک شده و بی حرکت می شود در این حین می توانید او را بکشید و یا از خانه بیرون بیندازید.

9. پرهای پرندگان

پرندگان شکارچیان طبیعی مارمولک ها هستند. چند پر پرنده را در اطراف خانه آویزان کنید، مارمولک ها ترسیده و فکر می کنند پرندگان در این منطقه وجود دارند. شما حتی می توانید از تابلوهایی با نقش پرنده و یا پر پرندگان استفاده کنید. پر پرنده یک شیوه عجیب، ساده و مؤثر برای رهایی از مارمولک های خانه است.

10. گربه

اگر شما یک گربه خانگی داشته و یا گربه های زیادی هستند که در اطراف خانه پرسه می زنندف پس شانس و اقبال به شما رو کرده است. چرا که گربه ها علاوه بر شکار موش، به شکار مارمولک ها نیز علاقه مند هستند و به راحتی آن ها را شکار می کنند.

11. دفع کننده الکتریکی

اگرچه این یک راه حل خانگی نیست، اما برای انسان مضر نیست. دستگاه دفع الکتریکی مارمولک ها در فروشگاه ها موجود و قابل خریداری می باشد. این دستگاه صداهایی با فرکانس های مافوق صوت منتشر می کند که برای مارمولک ها غیرقابل تحمل است. اما استفاده از این دستگاه این مشکل را نیز به همراه دارد که پس از مدت کوتاهی، مارمولک ها به آن عادت کرده و می توانند به آن نزدیک شده و به خانه وارد شوند.

12. تله موش

همه ما می دانیم که تله های موش، روش خوبی برای خلاص شدن از شر موش است. به نظر می رسد که آن ها در دفع و کشتن مارمولک ها نیز مؤثر و کاربردی هستند. اگر دقیقاً می دانید که مارمولک ها از کجا وارد خانه می شوند می توانید تله موش را نزدیک درب ورودی قرار دهید. این دام موجب گیر کردن و مردن مارمولک ها می شود.

13. قرص فنیل (روشور)

از این قرص ها در حمام جهت تمیز کردن و نظافت استفاده می شود با پخش شدن بوی آن ها در خانه، مارمولک ها آن محل را ترک می نمایند.

14. روش جعبه مقوایی

اگر شما مخالف کشتن یا آسیب رساندن به حشرات و خزندگان هستید، این کار بی ضررترین روش ممکن است که دلخواه روحیه مهربانانه شما هم خواهد بود. هنگامی که مارمولکی را مشاهده می کنید، سعی کنید آن را به گوشه ای هدایت کرده و سپس درون یک جعبه مقوایی به دام بیندازید و درب جعبه را ببندید. سپس مارمولک را به بیرون از خانه برده و رهایش کنید.

15. روش غیر مستقیم دفع مارمولک

چگونه می توان مارمولک ها را به طور دائم از خانه بیرون انداخت؟ از آنجا که مارمولک ها برای یافتن طعمه وارد خانه می شوند، منطقی است که ابتدا طعمه را بکشید تا اصلاً مانع ورود شکارچیان آن ها به خانه شوید. برای خلاص شدن از شر حشرات کوچک در اطراف خانه، می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید و با این کار تعداد مارمولک های اطراف خانه به طور خود به خود کمتر می شود.

جلوگیری از ورود مارمولک ها به خانه

  • مارمولک ها از طریق روزنه های کوچک در اطراف خانه وارد می شوند. بنابراین با استفاده از انواع درزگیرها، این روزنه ها را مسدود کرده و از ورود مارمولک به داخل خانه جلوگیری کنید.
  • از توری و حفاظ های پنجره استفاده کنید تا از این طریق نیز جلوی ورود مارمولک ها را بگیرید.
  • پوسته های تخم مرغ را به طور دائم در اطراف خانه نگه دارید و هر 3 یا 4 هفته آن ها را تعویض کنید.
  • از طرف دیگر، یک نوع از اسپری های توصیه شده ضد مارمولک را تهیه کرده و در خانه نگه دارید و هر هفته آن را اسپری کنید تا خانه شما، بدون مارمولک باشد.
  • همچنین با استفاده از انواع روش ها و تله های حشرات، آن ها را از بین ببرید تا موجب تأمین منابع غذایی مارمولک ها نشوید.

 

فروش سم برای کشتن مارمولک

نحوه خرید سم مارمولک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید