مارمولک عجیبی به نام آرمادیلو

مارمولک های آرمادیلو که مارمولک زره پوش نیز نامیده می شوند، موجوداتی بسیار جالب و شگفت انگیز هستند. آرمادیلوها از لحاظ ظاهری، شبیه به اژدهای کوچک به نظر می رسند. نکته عجیب دیگری که در رابطه با این خزندگان وجود دارد، سیستم دفاعی بسیار جالب آن هاست. آرمادیلوها هنگام احساس خطر دم خود را می گزند و با این کار بدن خود را به شکل یک حلقه به خود می پیچند.

چرا مارمولک زره پوش آرمادیلو دم خود را می گزد؟

اگر تاکنون به اطلاعاتی در رابطه با مارمولک زره پوش آرمادیلو برخورده باشید، احتمالاً در مورد این که این مارمولک ها دم خود را گاز می گیرند هم چیزهایی شنیده اید، اما اینکه چرا این اتفاق می افتد ممکن است هنوز برایتان سوال باشد.

مارمولک آرمادیلو، به عنوان یک روش دفاعی هوشمندانه، دم خودش را می گزد. با این کار آرمادیلو مانند یک توپ محکم به درون خود جمع می شود. در این حالت، بخش های آسیب پذیر بدن مارمولک در مرکز توپ قرار گرفته و پوست ضخیم مارمولک که مانند یک سپر دفاعی بسیار مؤثر است، در برابر خطرات از آن ها محافظت می کند. شکارچیانی که قصد دارند در این مرحله به مارمولک حمله کنند، شانس زیادی برای غلبه بر این خزنده نخواهند داشت؛ زیرا وقتی آرمادیلوها به این شکل به خود می پیچند، حمله به آن ها بسیار سخت می شود و بیشتر جانوران را متفاعد می کند که به دنبال طعمه ای آسان تر برای شکار بگردند.

مارمولک زره پوش یا آرمادیلو چگونه جانوری است؟

شاید عده ای از خوانندگان این مقاله تمایل داشته باشند در رابطه با اینکه آرمادیلوها چگونه جانورانی هستند، اطلاعات بیشتری کسب کنند؛ به همین دلیل در این بخش از مقاله به توضیحات دقیق تری در رابطه با اینکه آرمادیلوها چیستند، نام های دیگر آن ها چیست و بسیاری موارد دیگر، خواهیم پرداخت.

علت نامگذاری آرمادیلو به مارمولک زره پوش

با مشاهده تصویری از یک آرمادیلو و توجه به پوسته سخت و مقاوم این جاندار، علت نامگذاری آن ها به عنوان مارمولک های زره پوش را در خواهید یافت؛ اما نام های دیگری نیز وجود دارند که برای نامیدن آرمادیلوها استفاده می شوند. برخی از سایر نام های مارمولک آرمادیلو که از منابع مختلف استخراج شده، عبارتند از:

نام علمی، اوروبوروس کاتافراکتوس

مارمولک آرمادیلو

مارمولک آرمادیلو طلایی

مارمولک دم نیزه ای

آرمادیلوها در گذشته به عنوان گونه ای از نژاد راسته پولک داران دسته بندی می شدند اما از سال 2011 این مارمولک ها را در یک نژاد جداگانه که منحصراً به آرمادیلو ها تعلق دارد، قرار دادند.

مارمولک های آرمادیلو چه شکل و اندازه ای دارند؟

حال نوبت به آن رسیده که کمی بیشتر در مورد مارمولک آرمادیلو بدانیم اینکه این خزندگان چه شکلی هستند و تا چه اندازه می توانند رشد کنند سوالاتی است که ذهن اغلب افراد را به خود درگیر می کند. پس در ادامه به این دو موضوع می پردازیم.

رنگ، اندازه و شکل آرمادیلوها

آرمادیلوها به طور معمول به رنگ قهوه ای دیده می شوند. این رنگ به آن ها کمک می کند تا در زیستگاه طبیعی خود به خوبی پنهان شوند. از نظر اندازه، آرمادیلوها معمولاً می توانند 9 تا 13 سانتیمتر طول داشته باشند. شکل ظاهری آرمادیلوها بسیار جالب است به طوری که در نگاه اول، شبیه به یک اژدهای کوچک به نظر می رسند.

آیا می توان از آرمادیلو به عنوان حیوان خانگی نگهداری کرد؟

بله، این خزندگان توسط برخی افراد به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می شوند. با این حال نگهداری از این حیوانات در برخی از کشورها مانند آفریقای جنوبی، غیرقانونی است زیرا این جانوران از سال 1996، باعنوان حیوانات آسیب پذیر در لیست جانوران در معرض خطر انقراض قرار گرفتند.

نگهداری از مارمولک آرمادیلو به عنوان حیوان خانگی

وضعیت در معرض انقراض بودن این جانداران، ناشی از قاچاق غیر قانونی آرمادیلوها می باشد که از سال ها پیش آغاز شده و هنوز هم اتفاق می افتد. آرمادیلوها برای کلکسیونرهای مارمولک جذاب هستند، زیرا مراقبت از آن ها نسبتاً آسان است و تهیه غذا برای این جانداران معمولاً کار مشکلی نیست. یکی دیگر از دلایل تمایل بالات به نگهداری از این مارمولک این است که گرفتن آرمادیلوها در طبیعت، کار ساده ای است، زیرا در محیط های بزرگ پرسه می زنند و بسیار کند حرکت می کنند. همچنین آرمادیلوها در گروه مارمولک های زیبایی که ظاهری جذاب دارند طبقه بندی می شوند و برخی افراد نیز به دلیل شباهت آن ها به اژدهای کوچک، تمایل به نگهداری از آن ها به عنوان حیوان خانگی دارند.

سایر روش های دفاعی مارمولک آرمادیلو چیست؟

پیش از این صحبت کردیم که آن ها می توانند دم خودشان را گاز بگیرند و به عنوان یک تکنیک هوشمندانه برای محافظت از خود استفاده کرده و بدن خود را به توپ تبدیل کنند اما روش های دیگری نیز وجود دارند که آرمادیلوها برای دفاع از خود به کار می برند و به این شکل شکارچیان را از خود دور می کنند. یکی از این روش های دفاعی مؤثر مارمولک ها که در آرمادیلوها هم مشاهده می شد، رها کردن دم است.

ترفند دفاعی قطع کردن اختیاری دم، در مارمولک ها

مارمولک ها اگر احساس کنند که مورد حمله قرار گرفته اند دم خود را به صورت اختیاری قطع می کنند. این کار به دو روش به مارمولک ها کمک می کند تا از خطر رها شوند.

اولاً، توجه شکارچیان به قطعه جدا شده دم که دارای حرکت است، جلب می شود. درنتیجه مارمولک زمان کافی می یابند تا از شکارچی در حال تعقیب، بگریزند. دوماً این قطعه از دم، یک وعده غذایی بالقوه برای شکارچی به حساب می آید که او را به دست کشیدن از تعقیب بیشتر مارمولک، راضی می کند.

روش های دفاع از قلمرو

مانند بسیاری از جانوران و مارمولک ها، گونه های نر مارمولک کوهستانی آرمادیلو نیز به شدت تهاجمی و قلمروگرا هستند. حالت تهاجمی این جانوران در فصل جفت گیری نیز افزایش می یابد. این حالات و رفتار برای موفقیت آرمادیلوها در حفظ بقائشان الزامی است.

شرایط عجیب زندگی

یکی دیگر از موارد عجیب در رابطه با آرمادیلوها که در سایر مارمولک ها بسیار نارد است، تمایل آن ها به زندگی گروهی می باشد. مارمولک های زره پوش آرمادیلو، معمولاً در گله های بزرگی که ممکن است تعداد آن ها به 60 مارمولک نیز برسد، پرسه می زنند. آن ها بسیار آرام حرکت می کنند و فضای زندگیشان را که به طور معمول شکاف هایی در سنگ های موجود در زیستگاه طبیعی آن ها است با سایر مارمولک های هم گونه خود، به اشتراک می گذارند.

آرمادیلوها در گله های بزرگ زندگی می کنند

هر یک از اعضای گله های آرمادیلو می توانند بدون هیچ مشکل و درگیری به گله های دیگر ملحق شوند، این نشان می دهد در بین گله های آرمادیلو حالت رقابت وجود ندارد.

آیا آرمادیلوها از جمله مارمولک های خطرناک هستند؟

این مارمولک ها نه تنها خطرناک نیستند بلکه بسیار کند و اغلب غیر تهاجمی هستند. آرمادیلوها معمولاً تمایل به فرار دارند نه به حمله کردن. آن ها نه تنها از شکارچیان بلکه از هر جنبنده در حال عبور از کنارشان، فرار می کنند.

آیا آرمادیلوها تخم می گذارند؟

در رابطه با رفتار تولید مثلی، باز هم آرمادیلوها سبب شگفتی ما می شوند زیرا آن ها از معدود مارمولک هایی هستند که تخمگذاری نمی کنند. آرمادیلوها از طریق زنده زایی تولیدمثل می نمایند. در هر نوبت زایمان آرمادیلوی ماده، بین 2 تا 4 مارمولک نوزاد متولد می شود. برخلاف سایر گونه های مارمولک، آرمادیلوها نوزادانشان را ترک نمی کنند بلکه به مراقبت و نگهداری از آن ها ادامه می دهند.

بهترین روش برای رهایی از شر تمامی گونه های مارمولک و دفع آن ها از محیط زندگی، استفاده از سم کشنده و دافع تضمینی مارمولک لیزارد کیلر می باشد.

 

 

فروش سم برای کشتن مارمولک

نحوه خرید سم مارمولک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید