چگونه مارمولک های حیاط را از بین ببریم؟

مارمولک ها به تعداد کم، می توانند مهمانان مفید حیاط خانه شما باشند. اما اگر تعداد آنها زیاد باشد، می توانند به یک مزاحم تبدیل شوند. مخصوصاً هنگامی که از سقف یا دیوار خانه به پایین بیفتند! خوشبختانه، شما می توانید با حذف چیزهایی که آنها را جذب می کنند، باعث کاهش تعداد این خزندگان در حیاط خود شوید.
اما مارمولک ها به چه چیزهایی جذب می شوند؟ مارمولک ها بیشتر به موارد زیر جذب می شوند:

  • حشرات
  • جوندگان
  • گیاهان و بوته ها
  • آب
  • مناطق گرم و خنک

برای دور نگه داشتن مارمولک ها از حیاط خود، باید چمن حیاط تان را کوتاه کنید، آب راکد در حیاط نداشته باشید و تعداد حشرات و جوندگان را کم کنید تا بتوانید از جذب مارمولک ها جلوگیری کنید.

متاسفانه، بسیاری از چیزهایی که موجب جذب مارمولک ها می شوند، مانند مناطق گرم و خشک، قابل حذف شدن نیستند. اما نگران نباشید، ما در این رابطه، راهکارهایی برای شما فراهم کرده ایم! در ادامه مقاله، ما به شما کمک می کنیم تا بدانید که چه چیزهایی موجب جذب مارمولک ها می شوند و چگونه خزندگان را از محیط خود دور نگه دارید.

مارمولک ها در حیاط به حشرات جذب می شوند

بر اساس داده های منتشر شده در یک مقاله، در مجله Global Ecology and Biogeography، حدود 6657 گونه شناخته شده مارمولک در جهان وجود دارد که حتی ممکن است چندین گونه منطقه ای هنوز کشف نشده باشند.

تعداد زیادی از گونه های شناخته شده حشره خوار هستند. یعنی آنها حشرات و بی مهرگان را می خورند. همانند بیشتر موجودات زنده، مارمولک ها نیز به سمت نواحی که غذا یافت می شود می روند. بنابراین، به مناطقی که حشرات زیادی برای خوردن وجود دارد، جذب می شوند.

مارمولک ها عمدتا در حیاط یا باغچه به دنبال شکار حشرات هستند

مارمولک‌ ها‌ چه می خورند؟

اگرچه غذای مارمولک ها به گونه مارمولک بستگی دارد، اما بیشتر مارمولک هایی که در حیاط زندگی می کنند از موجودات زیر تغذیه می کنند:

  • جیرجیرک ها
  • ملخ ها
  • مورچه ها
  • زنبورها
  • سوسک ها
  • کرم ها
  • پروانه ها
  • سوسک ها
  • موریانه ها
  • عنکبوت ها
  • حلزون ها

مقدار غذای مارمولک به نوع آن و اینکه در چه مرحله ای از زندگی خود باشد، بستگی دارد.

برای مثال، بچه مارمولک ها نسبت به مارمولک های بالغ، غذای بیشتری میخورند، زیرا غذای بیشتر به رشد آنها کمک می کند. همچنین، دلیل بیشتر غذا خوردن آنها، خوردن حشرات کوچک است که هضم سریع تری دارند.

از آنجایی که مارمولک ها حشرات موذی را می خورند، معمولاً به عنوان همسایه های مفید در حیاط خانه ها شناخته می شوند. اما بیشتر افراد از آنها خوششان نمی آید. خوشبختانه، روش هایی وجود دارد که می‌توانید از طریق آنها مارمولک‌هایی که به دنبال غذا هستند را از خانه تان دور نگه دارید.

با نابودی دیگر آفات، مارمولک ها را در محدودیت تغذیه قرار دهید

چگونه تعداد حشرات موجود در‌ حیاط‌ خانه خود را کاهش دهید؟

از آنجایی که مارمولک ها به حشرات جذب می شوند، می توانید با کاهش تعداد حشرات، تعداد مارمولک ها را در داخل و اطراف خانه خود کنترل کنید. حشراتی را که به دنبال شهد و گرده هستند جذب گل ها و گیاهان گلدار می شوند. این حشرات می تواند شامل زنبورها، سوسک ها و پروانه ها باشند. علاوه بر این، بسیاری از حشرات مانند حلزون ها، کرم های ابریشم و شته ها جذب گیاهان علفی می شوند.

حذف گل و گیاهان از حیاط خانه، کمک بسیار زیادی به دور نگه داشتن مارمولک های حیاط می کند. اما، لازم نیست فضای سبز خود را برای دور نگه داشتن خزندگان کوچک از خانه خود، قربانی کنید.

بعضی از گیاهان می توانند موجب دفع مارمولک های باغچه شوند. مانند:

  1. نعناع
  2. اکالیپتوس
  3. بادرنجبویه
  4. کاج
  5. کافور
  6. گل ختمی

کاشتن این گیاهان در باغچه به کاهش جذب مارمولک ها به حیاط خانه، کمک می کند.

کاشتن برخی گیاهان به کاهش جذب مارمولک ها کمک می کند

علاوه بر این، باغبانان برای کاهش فعالیت حشرات در باغ های خود، معمولاً از اسطوخودوس، ریحان، نعناع و آویشن بهره می برند. اگر حشرات خوبی برای خوردن وجود نداشته باشد، مارمولک‌ها مکان دیگری را برای یافتن غذا پیدا می کنند.

اما چگونه می توانید مارمولک‌ ها را از خانه خود دور نگه دارید؟

مارمولک های حیاط، معمولاً برای به دست آوردن غذا وارد خانه ها می شوند. وجود مارمولک در حیاط خانه می تواند به این معنی باشد که تعداد حشرات در خانه شما زیاد شده است. به همین علت، مارمولک ها بیشتر در مکان هایی که فعالیت حشرات بیشتر است، مانند آشپزخانه ها و زیرزمین ها، یافت می شوند.

از بین بردن حشرات

از بین بردن حشرات موذی باید منجر به کاهش تعداد مارمولک های موجود در خانه شما شود.
نحوه کنترل حشرات به نوع حشرات موجود در محل زندگی شما بستگی دارد. بنابراین، از بین بردن عنکبوت های موجود در زیرزمین ها و نگهداری صحیح غذا برای کاهش هجوم مورچه ها و سوسک ها می تواند بسیار کمک کننده باشد.

ساخت اسپری از مواد طبیعی

اگر برای دفع حشرات، به دنبال روشی طبیعی هستید، می توانید از اسپری طبیعی دفع حشرات و آفات استفاده کنید. استفاده از این اسپری در خانه و اطراف حیوانات خانگی، به دلیل داشتن ترکیبات غیر سمی، بی خطر است.

بیشتر اسپری ها با استفاده از رایحه های قوی عمل می کنند که منجر به دفع آفات می شوند. ما در مقالات بعدی به شما کمک می کنیم تا از 8 رایحه ای که مارمولک ها از آنها متنفرند ونحوه دفع مارمولک ها از طریق این رایحه ها، آگاهی یابید!

تماس با افراد متخصص

اگر نمی دانید که چه نوع حشراتی، مارمولک ها را به خانه شما جذب می کنند یا چگونه می توانید تعداد مارمولک ها را از خانه خود دور نگه دارید، با افراد متخصص تماس بگیرید.

 

 

فروش سم برای کشتن مارمولک

نحوه خرید سم مارمولک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید