نقش جوندگان در جذب مارمولک به خانه چیست؟

مارمولک های حیاط به جوندگان نیز جذب می شوند؟

همه مارمولک جذب جوندگان نمی شوند. با این وجود این احتمال وجود دارد که وجود برخی از جوندگان سبب جذب مارمولک های بزرگتر (همچون مارمولک‌های مانیتور و اسکینک ها یا سقنقور) به حیاط شما شود.

مارمولک های مانیتور، بومی آمریکا نیستند و شاید ورود آنها به این کشور از طریق تجارت حیوانات خانگی با سایر کشورها صورت گرفته باشد. اما با این وجود بسیاری این گونه را غیر بومی می دانند.

مارمولک های مانیتور ترجیح می دهند در مناطق وسیع شکار کنند. پس احتمال حمله آن ها بسیار کم است از این رو مشاهده مارمولک های مانیتور در حیاط تنها به منزله عبور آنها از آن مکان است.

با این حال، نگهداری مقدار زیادی مواد غذایی (به ویژه مواد غذایی مستعد حمله جانوران جونده)، منجر به بازگشت و حضور همیشگی آنها در خانه شما می شود.

کدام گونه های مارمولک بیشتر جذب جوندگان می شوند؟

علاوه برمانیتور ها، برخی از گونه‌ های اسکینک به خوردن موش ها علاقمند هستند. اکثر گونه های اسکینک همه چیزخوار هستند، یعنی آنها هم گیاهان و هم حیوانات را می خورند. اما با وجود اینکه رژیم غذایی آنها عمدتاً از میوه ها، گیاهان و حشرات تشکیل شده است، آنها به خوردن گونه های بزرگتر همچون موش و سایر مارمولک ها نیز علاقه نشان می دهند.

اسکینک که به سقنقور هم معروف است. در ایران 16 گونه دارد. در نواحی گرمسیری به ویژه جنوب ایران دیده می شود.

اسکینک ها به دنبال تغذیه از موش ها در حیاط

لازم به ذکر است که دیدن مارمولک های مانیتور در حیاط چندان متداول نیست. در واقع آنها به اندازه مارمولک های کوچکتر در حیاط حضور پیدا نمی کنند. با این وجود، اگر می‌دانید در منطقه زندگی شما مارمولک‌های مانیتور محلی وجود دارند، باید اقدامات احتیاطی لازم  را انجام دهید تا آنها از حیاط خانه شما دور بمانند.

چگونه  وجود جوندگان را در حیاط خود محدود کنیم؟

بهترین راهکار برای اینکه جوندگان نتوانند مارمولک ها را به خود و حیاط خانه جذب کنند خارج کردن آنها از خانه است. بهتر است به دنبال علائم حمله جوندگان بگردید. این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • وجود آشیانه ها
  • دیدن آثاری از مدفوع جوندگان
  • مشاهده آثار جویدن
  • استشمام بوی تند
  • وجود لکه در امتداد دیوارها
  • شنیدن صداهای پنجه یا جویدن
  • وجود سوراخ در دیوارها یا قرنیزها
  • شنیدن صدای حرکت در دیوارها یا سقف
  • دیدن موش ها یا موش های صحرایی در داخل و اطراف خانه

دفع مارمولک های حیاط

در دسترس نبودن مواد غذایی

اگر می خواهید به طور طبیعی جوندگان را از بین ببرید، منبع غذایی آنها را حذف کنید. این شامل غذای انسان ها و حیوانات خانگی می شود. غذای انسان ها را در مکان هایی که جوندگان نمی توانند به آنها دسترسی داشته باشند نگهداری کنید. استفاده از ظروف محکم مواد غذایی که هوا را از خود عبور نمی دهند بهترین انتخاب است، زیرا جوندگان قادر به جویدن پلاستیک سنگین نیستند.

مرتب نگه داشتن خانه و حیاط

تمیز و مرتب نگه داشتن خانه می تواند از بازگشت جوندگان جلوگیری کند. موش‌ها و موش‌های صحرایی می‌توانند غذا را در مکان‌های غیر قابل پیش بینی پیدا بکنند، آنها اصولا در وسایل آشپزخانه، ظروف کثیف داخل سینک و بین پارکت های کف خانه به دنبال غذا هستند.

عدم ورود موش و مارمولک به حیاط با تمیز نگه داشتن آن

به یاد داشته باشید، موش ها و موش های صحرایی اغلب ناقل بیماری هایی هستند که می تواند به شما و خانواده تان آسیب وارد کند. بنابراین حذف جوندگان از خانه امری ضروری است، حتی در مناطقی که مارمولک ها زندگی نمی کنند.

در دسترس نبودن غذای حیوانات خانگی

علاوه بر غذای انسان ها، غذای حیوانات خانگی  نیز بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز جوندگان را در بر دارند. نگهداری غذای حیوانات خانگی در ظروفی که قابلیت بسته شدن را دارند نیز می‌تواند به حذف جوندگان کمک بسزایی کند.
اگر جوندگان نتوانند در خانه ی شما مواد غذایی مورد نیاز خود را پیدا کنند، مجبورند به منظور  جستجوی منبع غذایی جدید محل را ترک کنند. با این حال، شما می توانید با استفاده از بوهایی که موش ها از آن متنفرند، آنها را مجبور به ترک محیط کنید.

 

 

فروش سم برای کشتن مارمولک

نحوه خرید سم مارمولک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید