آیا مارمولک ها، برای حیوانات خانگی سمی و خطرناک هستند؟

اگر شما یک گربه خانگی دارید، ممکن است از خود سؤال کرده باشید که گربه ها مارمولک می خورند یا خیر؟ آیا گربه های خانگی از خوردن مارمولک ها در معرض خطر مسمومیت هستند؟ و اینکه وجود مارمولک در خانه، چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

در پاسخی کوتاه به این سوال که آیا گربه ها مارمولک می خورند؟ باید گفت که بله، آن ها این کار را می کنند و بسته به نوع مارمولک ممکن است گربه ها پس از خوردن مارمولک دچار مسمومیت شوند.

مارمولک خانگی معمولی سمی نیست، اما می تواند بیماری هایی مانند سالمونلا و انگل را به راحتی منتقل کند.

بنابراین، مارمولک ها توسط گربه ها قابل خوردن هستند. اما به طور دقیق حیوانات خانگی و حتی انسان ها با خوردن مارمولک ممکن است به چه بیماری هایی مبتلا شوند؟ کدام مارمولک ها خطرات بیشتری برای حیوانات ایجاد می کنند؟ چگونه می توان از مارمولک خوردن حیوانات خانگی پیشگیری کرد؟

برای پاسخ به این سوالات، با ما همراه باشید.

چه اتفاقی می افتد اگر گربه های خانگی و حتی گربه های خیابانی مارمولک بخورند؟

آیا مارمولک ها سمی هستند؟

مارمولک ها می توانند سمی باشند. اما، همه ی گونه های مارمولک مسمومیت ایجاد نمی کنند. افراد بسیاری در برابر دو واژه زهر و سم سراسیمه می شوند اما یک راه آسان برای درک این تمایز این است که زهر هنگام گازگرفتگی از طریق یک مجرا و نیش، تزریق می شود، از طرف دیگر سم وقتی است که فرد یا حیوان خانگی چیزی می خورد و وارد بدن می شود.

برخی مارمولک ها، سالمونلا را بر روی پوست شان حمل می کنند و همچنین در داخل بدنشان انگل دارند. در صورتی که گربه ها، مارمولک را شکار کرده و آن را بخورند ممکن است برای آن ها خطرناک بوده و منجر به مسمومیت شود.

انگل های بدن مارمولک، از حشرات و موجوداتی که مورد تغذیه قرار می دهند ایجاد می شود. این انگل ها اگرچه سمی نیستند، اما در صورت مصرف باعث آسیب رسیدن به گربه شما می شوند.

حشرات مورد تغذیه مارمولک، منشا بیماری زا بودن آن است

تفاوت بین سم و زهر در چیست؟

در واقعیت زهر و سم هر دو به عنوان سموم تلقی می شوند، بنابراین اگر سوال شما در مورد مارمولک هاست، جواب آن مثبت است. سم در مواردی است که شما چیزی مصرف می کنید و به بدن شما وارد می شود. با این حال، اگر چیزی زهرآگین باشد، هنگام گاز گرفتن زهر از آن ناشی می شود. این یک روش آسان برای تمایز بین سم و زهر است.

کدام حیوانات مارمولک ها را شکار می کنند؟

این مورد به اندازه مارمولک بستگی دارد، شکارچیان مختلف می توانند مارمولک های کوچک مانند مارمولک چیپکالی را شکار کنند یا اینکه مارمولک های بزرگ مانند اژدهای کومودو که تقریباً 3 متر طول دارند.

بنابراین، بسته به نوع مارمولک، نوع حیوانی که می تواند آن را شکار کند نیز متغیر است و می تواند بسیار متفاوت باشد.

 

مسمومیت حیوانات خانگی به دلیل شکار مارمولک‌ها ممکن است وابسته به چندین عامل باشد. توجه به موارد زیر می‌تواند در پیشگیری از مسمومیت حیوانات خانگی کمک کند:

 

نوع مارمولک: برخی از مارمولک‌ها ممکن است سمی باشند، و اگر حیوانات خانگی آن‌ها را شکار کنند، ممکن است مسموم شوند.

 

نوع غذایی: حیوانات خانگی ممکن است از طریق شکار مارمولک یا مصرف غذاهای حاوی مارمولک‌ها به مواد مسموم برخورد کنند.

 

بیماری‌ها: اگر مارمولک به بیماری مبتلا باشد، ممکن است انتقال بیماری از طریق شکار به حیوان خانگی صورت بگیرد.

 

در هر صورت، اگر شما حیوان خانگی دارید و احتمال مواجهه آن با مارمولک وجود دارد، مهم است که از آن‌ها دور نگه دارید یا آن‌ها را از شکار مارمولک‌ها بازدارید. همچنین، در صورت بروز هر گونه علائم ناراحتی یا تغییر در حالت سلامت حیوان خانگی، کار را به تاخیر نیاندازید و به صورت فوری به یک دامپزشک مراجعه کنید

 

انسان احتمالاً بزرگترین تهدید برای هر نوع مارمولک است، فقط به این دلیل که برخی گونه های مارمولک وجود دارند که ظاهری زیبا دارند و از نظر تجاری ارزشمند هستند. به همین دلیل تخم های این نوع مارمولک ها توسط انسان از زیستگاه آن ها برداشته می شوند و این یعنی دشمن اصلی تمام گونه های مارمولک، انسان ها هستند.

سایر شکارچیان مهم نیز مارمولک های بزرگ تر هستند که تمایل دارند به مارمولک های کوچکتر حمله کنند و انگل های کوچکی که روی مارمولک ها زندگی می کنند، تهدیدی برای آن ها به شمار می آیند.

همانطور که قبلاً نیز گفته شد، این انگل ها از حیواناتی مانند موش و یا حتی در حشره هایی که مارمولک ها می خورند وجود دارد.

مارمولک ها چگونه خود را از خطر محافظت می کنند؟

یکی از تاکتیک هایی که مارمولک ها برای دفاع از خود استفاده می کنند قطع کردن دمشان برای فرار از دشمن است. آن ها همچنین رنگ بدن شان را تغییر می دهند و خود را استتار می کنند.

یکی از موارد عجیب و کمیابی که گونه ای از مارمولک برای دفاع از خود انجام می دهد پاشیدن خون از چشم است. آن ها با این کار موجب ترس شکارچی شده و آن را ترسانده و فراری می دهند.

نحوه دفاع نوعی از مارمولک با پاشیدن خون از چشم

روش دیگری که برخی مارمولک ها برای ترساندن دشمنانشان استفاده می کنند استفاده از صدا است. آن ها با صدایی شبیه به "هیس" که چند ثانیه به درازا می کشد شکارچی را تهدید می کنند.

اژدهای ریش دار نیز گونه ای از مارمولک است که حجم گلوی خود را افزایش می دهد تا خود را بزرگتر جلوه دهد و مهاجم خود را به عقب می راند.

اژدهای ریش دار تکنیک منحصر به فرد دیگری نیز دارد. او ستون فقرات خود را برجسته می کند و دشمن را می ترساند. ستون فقرات او شبیه به زره است. این مارمولک ها که گاهی به عنوان حیوانات خانگی هم مورد استفاده قرار می گیرند به ترساندن طعمه خود تمایل دارند.

شلاق زدن دیگر تاکتیکی است که مارمولک ها برای محافظت از خود استفاده می کنند ایگوآنای سبز با دم خود مانند شلاق ضربه می زند تا به مهاجم آسیب و صدمه وارد کند. در حقیقت مارمولک های بزرگ می توانند به قدری شلاق بزنند که حتی پوست مهاجم خود را بشکافند.

تاکتیک دیگری که مختص سوسمار شنی زبان آبی است، نشان دادن زبان آبی او است تا شکارچی تصور کند که سمی است و فرار کند.

یک مارمولک چقدر سریع می تواند فرار کند، تا از خطر دور شود؟

اعتقاد بر این است که بزمجه بزرگ می تواند تا 40 کیلومتر در ساعت حرکت کند، که یک سرعت شگفت انگیز برای حیوانات خزنده است.

 یکی دیگر از انواع سریع مارمولک ها، ایگوآنای خاردار است، این مارمولک می تواند تا 33 کیلومتر در ساعت بدود.

یک واقعیت جالب در مورد این ایگوانا این است که ایگواناهایی که هنوز به بلوغ نرسیده اند می توانند سرعت بیشتری داشته باشند.

چه اتفاقی می افتد اگر فردی توسط یک مارمولک گاز گرفته شود؟

میزان خطرات ناشی از گزیده شدن توسط مارمولک ها، به نوع و اندازه آن مارمولک بستگی دارد. مارمولک هیلا، مارمولکی سمی و خطرناک است که گزیده شدن توسط آن ممکن است عواقب بدی به همراه داشته باشد. اما اگر فردی توسط یک اژدهای کومودو مورد حمله و گزش قرار بگیرد، اثرات ناشی از گزش مارمولک عظیم الجثه کومودو می تواند منجر به مرگ فرد آسیب دیده شود.

در 20 سال گذشته حداقل 12 نفر توسط حمله مارمولک خطرناک و ترسناک کومودو کشته شده اند.

 آیا خوردن مارمولک می تواند سگ یا گربه را بیمار کند؟

آیا خوردن مارمولک می تواند باعث بیماری حیوان خانگی شود؟

سگ ها و یا گربه ها می توانند مارمولک های خانگی و کوچک (گکو) را شکار کرده و مورد تغذیه قرار دهند. اما مسموم شدن این حیوانات به عوامل نظیر نوع مارمولک، نوع غذایی که سگ یا گربه در آن روز خورده است و دیگر بیماری هایی که ممکن است به آن مبتلا باشند بستگی دارد.

خبر خوب این است که اگر سگ ها یا گربه ها مارمولک بخورند، بعید به نظر می رسد صدمات جدی و غیرقابل جبرانی به آن ها وارد شود، اما بهتر است همیشه با احتیاط عمل کنید و قبل از رد هر گونه مسئله احتمالی، بررسی کنید که حیوان خانگی تان چه چیزی خورده است.

می توانید برای از بین بردن هر گونه ابهام و یا ترسی از وجود مارمولک ها در خانه و احتمال خورده شدن آن ها توسط سگ یا گربه، از سموم قوی دفع مارمولک استفاده کنید.

 

فروش سم برای کشتن مارمولک

نحوه خرید سم مارمولک را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید